Nigerianen staan in de rij voor brandstof AFP

Bedrijven en burgers in Nigeria hebben steeds meer problemen door een groot brandstoftekort in het land. Een grote bank beperkt de openingstijden, omdat er te weinig brandstof is om de filialen met aggregaten van elektriciteit te voorzien. 

Op straat rijden steeds minder auto's, fabrieken dreigen stil te vallen en de grootste telecomprovider zegt dat er snel diesel nodig is om het mobiele netwerk in de lucht te kunnen houden. 

Ook de luchtvaart heeft problemen. Afgelopen weekend konden vliegtuigen niet vertrekken, omdat er te weinig kerosine is. Toestellen van Air France die naar Nigeria zouden vliegen, zijn uitgeweken naar buurlanden zoals Senegal en Benin. 

Ook verschillende radiostations zijn niet meer continu te horen. Alleen als ze diesel voor hun generatoren hebben, wordt er uitgezonden.

Rekeningen

De tekorten worden steeds nijpender, maar de eerste problemen begonnen een paar maanden geleden al. Toen kregen olieleveranciers te maken met aangescherpte kredieteisen. Ze eisten vervolgens dat de overheid z'n rekeningen betaalt. 

Volgens de leveranciers heeft de regering nog een rekening van een miljard dollar openstaan die teruggaat tot oktober 2014. De regering ontkent dat er een schuld is. 

Deze maand kwam daar een staking van het personeel op olietankers bij. Zij protesteren, omdat hun loon niet meer wordt uitbetaald. Deze week sloten werknemers in de Nigeriaanse olie-industrie zich bij de staking aan.

Grote olieproducent

Nigeria, de grootste economie van Afrika, produceert dagelijks meer dan twee miljoen vaten ruwe olie. Toch is er een groot tekort aan brandstof, omdat er in Nigeria nauwelijks raffinaderijen zijn. Bijna alle ruwe olie wordt geëxporteerd. De geraffineerde olie wordt normaal gesproken geïmporteerd.

Eind maart verloor president Goodluck Jonathan de verkiezingen. Vrijdag treedt de nieuwe president Muhammadu Buhari aan. Zijn partij beschuldigt de regering van Goodluck Jonathan ervan de economie opzettelijk kapot te maken. 

STER reclame