De boeddhistische tempel in Waalwijk. De regels zijn daar nu streng, om ieder risico op misbruik te voorkomen Michael de Smit / NOS

'Ik dacht: dit wordt een Thaise masssage'

time icon
Geschreven door
Bas de Vries
NOS Net-redacteur

De NOS sprak de afgelopen maanden met slachtoffers van de Thaise monnik Mettavihari, die in de jaren 70 en 80 actief was in de tempel in Waalwijk en daar voornamelijk jonge mannen misbruikte. Kwetsbare mannen die in de meeste gevallen nog nooit een Thai of een monnik hadden gezien en niet wisten welke rituelen wel of niet bij het boeddhisme hoorden.

Niet één van hen was bereid of in staat om met naam en toenaam te spreken voor de NOS-camera of microfoon. Wel interviewden wij iemand die bereid was anoniem zijn verhaal te doen. Hij vertelt over een van zijn eerste ervaringen met Mettavihari, die hem aan het eind van een gesprek over de voortgang van zijn beoefening vroeg naar zijn kamer te komen.

Wat vond u daarvan?

“Ik vond het een vreemde vraag. Maar ja, je denkt er toch het beste van. Ik dacht: dat zal wel een Thaise massage worden. Maar op een gegeven moment boog hij zich over mij heen en trok mijn broek naar beneden. Met een verhaal erbij van: ‘Ik doe dit voor jou! Denk niet aan meisjes. Probeer het alleen maar te voelen’.”          

“En toen realiseerde ik mij: er is hier nu een man dingen aan het doen die ik nog nooit een man met mij heb laten doen. En die ik ook nooit een man zal laten doen. Ik voelde mij daar heel ongelukkig en ongemakkelijk over.”

“Het was niet dat ik mishandeld was of zo, maar een van de eerste dingen die ik na afloop zei – ik geloof dat het tegen iemand was van het bestuur van de tempel – was wel: ‘Ik vind het buitengewoon vreemd dat dit mij overkomen is’. Waarop de reactie was: ‘Oh, jij ook al? Ja nou ja, er zijn er nog wel vijf waar 'ie dat mee doet’.”

Wat hebt u daarna gedaan?

“Ik heb vooral geconcludeerd: deze man is ziek. Wegwezen hier, nooit meer terugkomen. En dat heb ik ook nooit meer gedaan. Maar bij anderen is dat dus jaren doorgegaan. Die kon hij kennelijk wel wijsmaken dat dit goed voor je was. Ik durf te zeggen dat hij dit met tientallen Nederlanders heeft gedaan.”

Wat vindt u ervan dat dit nu pas naar buiten komt?   

“Dat is denk ik typerend voor Nederland. De Thai weten daar veel beter mee om te gaan. Die hebben hem een paar jaar nadat mij dit was overkomen uit de Waalwijkse tempel gegooid. In het boeddhisme is de regel duidelijk: een monnik die zich met seks bezighoudt, dat is einde verhaal."

"In Nederland wordt zo’n man op een voetstuk gezet en kan elders gewoon doorgaan. Omdat mensen er kennelijk behoefte aan hebben iemand op een voetstuk te zetten. Omdat ze kennelijk iets missen. Terwijl hij mensen echt in hun intimiteit heeft geraakt. En beschadigd. Als dit eerder aan het licht was gekomen, had het een hoop mensen veel bespaard.”

Waarom vindt u het belangrijk dat dit verhaal nu wel verteld wordt?

“Ik hoop dat het bijdraagt aan het doorbreken van illusies. Veel mensen denken: boeddhisten doen zoiets niet. Ik denk dat het tijd is dat die naïviteit verdwijnt. Boeddhisten zijn ook mensen. In Azië weten ze dat. In Nederland niet."

Heeft u meer informatie over dit onderwerp? Stuur een e-mail naar Bas.de.Vries@NOS.nl.

STER Reclame