Nol Döbken tijdens het verhoor ANP

Door hoge prijzen te vragen voor de Fyra moest het aantal reizigers laag blijven. Dat was nodig om te voorkomen dat NS extra treinen moest bestellen en dus meer kosten moest maken. Dat zegt Nol Döbken, voormalig directeur bij HSA, voor de parlementaire enquêtecommissie die het Fyra-debacle onderzoekt.

HSA is het dochterbedrijf van NS en KLM dat hogesnelheidstreinen mocht rijden op de nieuwe route naar Brussel.

"Het verdienmodel was om zo'n hoog mogelijke opbrengst te krijgen, niet om zo veel mogelijk reizigers in de trein te krijgen. Op die manier werd voorkomen dat meer materieel moest worden gekocht", zegt Döbken. Zo'n verdienmodel was nodig omdat de NS een erg hoog bod had gedaan om op de hsl te rijden. 

'Hogere Fyra-prijzen moesten kosten drukken'

Vergoeding 

Treinkaartjes konden goedkoper worden, als de vergoeding die HSA af moest dragen aan de Staat naar beneden ging. Pogingen daartoe draaiden indertijd op niets uit.

Vanmiddag hoort de commissie nog Tony Smulders, voormalig inkoper van treinmaterieel bij NS. Ook komt Wim Korf terug, die het aanbestedingsteam voor de hogesnelheidslijn leidde vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Korf werd woensdag al gehoord, maar is teruggevraagd omdat de commissie nog met vragen zit.

STER reclame