'Google moet opener zijn over vergeet-me-verzoeken'

Hoe verwijder ik mezelf van Google NOS

Google moet meer informatie geven over de vergeet-me-verzoeken die de zoekmachine binnenkrijgt. Een internationale groep van tachtig academici, onder wie acht Nederlanders, roept de internetgigant in een open brief op opening van zaken te geven.

Het Europese Hof van Justitie oordeelde vorig jaar dat mensen het recht hebben om bepaalde informatie online onvindbaar te maken. Dan gaat het bijvoorbeeld over verouderde of verkeerde informatie over ziekte, schulden of misdaden. 

Inmiddels heeft Google 250.000 aanvragen daarvoor binnengekregen, waarvan ongeveer 40 procent werd gehonoreerd. Google heeft slechts een handjevol voorbeelden gegeven van de behandelde zaken.

In het donker

Het is echter niet bekend op basis waarvan Google de verzoeken toewijst of afkeurt. De academici vinden dat onacceptabel, omdat Google een voortrekkersrol heeft. "Jurisprudentie ontstaat nu in het donker."

"Google en andere zoekmachines moeten beslissen over de balans tussen privacy en het recht op informatie. Maar weinig van de besluiten worden in de openbaarheid getoetst, terwijl ze wel het debat bepalen."

De briefschrijvers benadrukken dat zowel voor- als tegenstanders van het vergeetrecht zich uitspreken, omdat beide groepen vinden dat een debat niet mogelijk is zonder de juiste gegevens. Eerder riep het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens al op tot meer openheid.

Categorieën

De academici willen onder meer weten welke informatie wordt verwijderd uit de zoekresultaten, wat de redenen zijn om een verzoek in te willigen of niet en welke websites het meest worden geschrapt. Ook wil de groep duidelijk hebben wat Google verstaat onder een "publiek figuur", omdat beroemdheden minder recht hebben op privacy dan gewone burgers.

Google heeft de schrijvers bedankt voor de feedback. Een woordvoerder zegt dat het bedrijf ervoor heeft gekozen het vergeetrecht zo snel mogelijk te implementeren, maar dat er altijd wordt nagedacht over verbetering.

"Het is altijd goed om dit soort feedback te krijgen, zodat we weten wat voor informatie het publiek bruikbaar vindt. We zullen nadenken over deze ideeën."

STER Reclame