Foodtrucks rukken op, maar concurreren elkaar kapot
Je ziet ze tegenwoordig op ieder festival, waar het publiek geen genoegen meer neemt met patat, poffertjes en pizza: foodtrucks, een soort rijdende restaurants. Naar schatting zijn er nu zo’n 450 van die foodtrucks. Er komen in Nederland steeds meer speciale evenementen voor.
Gisteravond ging in het Amsterdamse Westerpark Rollende Keukens van start; het grootste evenement in zijn soort. "Toen we acht jaar geleden begonnen, konden we 25 bussen bij elkaar krijgen", zegt organisator Igor Sorko. "Nu zijn het er 130 en dan hebben we nog eens 200 ondernemers moeten teleurstellen. Meer plek is er niet."
Rokende barbecues
Het zijn kleurrijke bussen, caravans, bakfietsen en vrachtwagens, die allemaal iets anders bieden. Alle soorten hamburgers, speciaal vlees, vergeten vissoorten, soep; gerechten uit alle windstreken. En veel rokende barbecues.
De crisis in de horeca heeft een rol gespeeld bij de opkomst van dit soort bedrijven. Een mobiele keuken beginnen is veel makkelijker dan een echt restaurant. De vaste lasten zijn laag, maar makkelijk is het niet.
Omdat er zoveel foodtrucks zijn bijgekomen, is de concurrentie moordend. Volgens Maartje Nelissen van het bedrijf The Food Line-Up kan maar 10 procent van de ondernemers er volledig van leven.
Dit is echt bikkelen, maar ik was die witte tegeltjes en de tl-verlichting zat.
De uitbater van de caravan met Amerikaanse macaroni met kaas geeft toe dat het "echt bikkelen" is. Hard werken, maar zoveel beter dan zijn vorige baan als kok. "Ik was de witte tegeltjes en de tl-verlichting zat."
Voedselveiligheid
Aan de populariteit van de rijdende keukens ligt het niet, want het publiek is er dol op. Vorig jaar werd het een paar keer zelfs te druk in het Westerpark. Het probleem voor de ondernemers is dat ze alleen op festivals en evenementen terechtkunnen. In de Verenigde Staten zijn foodtrucks een normaal verschijnsel in steden, maar in Nederland nog niet.
Dat komt door de regels voor voedselveiligheid en overlast. Bovendien worden er maar heel weinig vergunningen verleend. "Vaak heeft dezelfde haringkar tientallen jaren dezelfde plek", zegt Maartje Nelissen. "Als nieuwkomer kwam je daar nooit tussen."
Voor sommige ondernemers komen er binnenkort wel nieuwe kansen. De gemeente Amsterdam begint een proef met foodtrucks in de stad. Er kwamen 150 aanmeldingen voor 25 plekken.