ANP / NOS

De koersen van supermarktketens Ahold en het Belgische Delhaize schieten omhoog op de beurs. De bedrijven voeren verkennende gesprekken over een fusie, meldde de Belgische zakenkrant De Tijd afgelopen weekend. 

Beleggers lijken enthousiast over de fusieplannen. Het aandeel Ahold wint bij opening 8 procent, Delhaize in Brussel zo'n 12 procent. Beide bedrijven willen niet reageren op het overnamegerucht.

Bijna tien jaar geleden mislukte een samengaan tussen de twee bedrijven. Nu lijkt de kans dat het gaat lukken groter, zegt Gino van Ossel, hoogleraar Retail aan de Vlerick Business School, in het NOS Radio 1 Journaal

Nederlandse topman

Anders dan tien jaar geleden is de topman van Delhaize niet langer iemand uit de familie achter het bedrijf. "Sinds kort is er een nieuwe CEO. Voor de allereerste keer is dat geen familielid, en, sterker nog, een Nederlander. Dat maakt veel mogelijk." Ook in de raad van commissarissen van Delhaize zitten bijna geen familieleden meer. 

De bedrijven vullen elkaar goed aan. Albert Heijn is in Nederland marktleider, Delhaize hoort in België tot de top-3. Daarnaast zijn ze allebei sterk aan de oostkust in de Verenigde Staten, maar hun activiteiten overlappen maar in een paar staten. "Het is een perfect complementaire formule," aldus Van Ossel. "Aan de achterzijde kan je dan kosten besparen. In de winkels kan je meegaan in de prijzenslag die overal ter wereld woekert."

Hobbels

Ahold is de grootste van de twee met een omzet van 33 miljard euro, tegen 21 miljard voor Delhaize. Ahold maakte vorig jaar 590 miljoen euro winst, Delhaize 89 miljoen.

Toch zijn er nog veel hobbels op de weg. "De vraag is hoeveel Ahold wil betalen." Ook op culturele aspecten kan het nog stuklopen. "Het zijn de bourgondische Belgen tegenover de calvinistische Nederlanders." Het verschil in managementstijl is groot, zegt Van Ossel. "Belgen zijn veel hiërarchischer. Nederlanders zijn van het overlegmodel, het poldermodel."

Info Ahold - Delhaize
Portret van een winkel

STER reclame