Auto met alcoholslot valt uit op snelweg

time icon

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Na inbouw alcoholslot valt auto uit.

Het alcoholslot is ingevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar kan ook leiden tot gevaarlijke situaties op de weg. Onlangs viel een auto met een alcoholslot uit terwijl de bestuurder 120 kilometer per uur op de snelweg reed. 

De auto kon niet direct worden herstart. Eerst moest het alcoholslot opnieuw laden, daarna kon de bestuurder pas weer blazen in het apparaat en de auto herstarten. De snelheid was inmiddels gezakt naar iets boven de 50. Doordat de rem- en stuurbekrachtiging was uitgevallen, kon de bestuurder moeilijk sturen en remmen.

Het overkwam Marcel, die verder anoniem wil blijven, meerdere keren. Hij is er niet trots op dat hij ooit betrapt is met te veel drank op. Bovendien wil hij niet dat hij zijn baan kwijtraakt als bekend wordt dat hij een alcoholslot heeft.

Onbekend is hoe vaak dit eerder is gebeurd. Wel is bekend dat het ook bij een proef in 2008, voor de invoering van het alcoholslot, niet altijd goed ging. Van de tachtig bestuurders kampten er vijf met een storing. In één geval viel de auto tijdens het rijden uit en één keer startte de auto niet meer.

Het zou niet moeten kunnen en mogen dat je hele auto uitvalt tijdens het rijden. Dat is gevaarlijk.

Woordvoerder RDW

Volgens de wegverkeersdienst RDW moeten de problemen uit 2008 zijn verholpen. Maar het nieuwe geval baart de RDW zorgen. "Het zou niet moeten kunnen en mogen dat je hele auto uitvalt tijdens het rijden. Dat is gevaarlijk", zegt een woordvoerder.

De RDW wil snel weten wat er aan de hand is. "Een dergelijke storing is nieuw voor ons", zegt de woordvoerder. "Ligt het aan het slot? Ligt het aan het feit dat het misschien verkeerd is ingebouwd? We weten het nu nog niet. Maar bij hetzelfde type auto is dit nog niet eerder voorgekomen."

CBR

Ook het CBR, dat verantwoordelijk is voor de oplegging van het alcoholslot, staat voor een raadsel. "We nemen dit incident zeer serieus", vertelt een woordvoerder. "We hebben contact gezocht met de bestuurder en de RDW." Verder heeft het CBR opheldering gevraagd aan fabrikant Draeger, die over de technische kant van het slot gaat.

Draeger stelt in een reactie dat dit strikt genomen niet kan gebeuren. "Als er een foutmelding komt, kan de auto niet uitvallen. Onmogelijk."

Een paar jaar geleden waren er wel softwareproblemen met het apparaat. Bestuurders kregen soms een foutmelding terwijl ze niets verkeerds hadden gedaan of geen druppel alcohol hadden gedronken. Toch ging het apparaat 'af' en moesten ze naar de garage om het systeem te laten resetten. Daarnaast viel het slot soms uit als de automobilist met ruitenvloeistof had gesproeid of een appeltje had gegeten.

Ik kan als mijn auto uitvalt helemaal niets meer. Dat is echt levensgevaarlijk.

Marcel

Hoewel het Alcohol Slot Programma (ASP) inmiddels is verboden, worden de sloten nog steeds ingebouwd. Dat gebeurt bij mensen die de straf opgelegd kregen net voor minister Schultz de uitvoering ervan in oktober opschortte. Volgens het CBR zijn er nog ongeveer duizend bestuurders die er nog twee jaar mee moeten gaan rijden. Wie weigert, is vijf jaar zijn rijbewijs kwijt.

Voor Marcel is het zuur. Hij is een van de laatsten die nog een alcoholslot kregen ingebouwd. "Ik heb me vooraf goed laten informeren over het apparaat en ik heb aan de fabrikant expliciet gevraagd of het goed werkt. Je mag toch verwachten dat zo'n slot van 5000 euro goed functioneert. Nu ben ik een nog groter gevaar op de weg. Ik kan als mijn auto uitvalt helemaal niets meer. Dat is echt levensgevaarlijk."

Fabrikant Draeger heeft Marcel verzocht om naar de garage te komen. Maar dan moet hij dus wel eerst weer in de auto stappen.

Ook Veilig Verkeer Nederland is geschrokken van het beeldmateriaal waarbij duidelijk is dat de auto uitvalt op de snelweg. "We zijn niet tegen het alcoholslot, maar dit moet echt beter. Bestuurders moeten heel goed geïnstrueerd worden bij de eerste ingebruikname. Je mag door zoiets niet verrast worden." 

Hebt u opmerkingen of informatie? Of is u hetzelfde overkomen? Mail babette.olde.hanhof@nos.nl

STER Reclame