AFP

Google heeft het afgelopen jaar 15.000 verzoeken gekregen van Nederlanders die zoekresultaten verwijderd wilden hebben. 57 procent van de verzoeken werd afgewezen. Wanneer maakt een verzoek kans en wanneer niet?

Via een online formulier kunnen mensen een verzoek indienen. Er worden vooral links verwijderd naar zaken die in het verleden speelden en nu niet meer relevant zijn. Denk aan links naar gênante foto's of verhalen uit iemands jeugd die nu niet meer actueel zijn. 

Publieke personen maken veel minder kans om zoekresultaten weg te krijgen. "Bij publieke personen mag en moet er meer bekend zijn dan bij mensen die dat niet zijn", zegt Jacob Kohnstamm van het College Bescherming Persoonsgegevens. 

Toegewezen verzoeken

Een vrouw had in het verleden een ernstige ziekte en kwam daarmee, zonder haar toedoen, in de publiciteit. Ze is inmiddels van de ziekte af, maar het staat nog altijd hoog in de zoekresultaten. Ze had daar bijvoorbeeld last van bij het solliciteren. Google heeft de links inmiddels verwijderd.

Een ander vroeg Google om resultaten over een veroordeling voor een ernstig misdrijf te verwijderen. In hoger beroep werd hij namelijk vrijgesproken. Google heeft de resultaten aangepast.

Een docent wilde links naar artikelen weg die schreven over een klein vergrijp van meer dan tien jaar geleden. Ook dat verzoek is toegewezen.

Afgewezen verzoeken

Een publiek persoon wilde links naar artikelen verwijderd hebben waarin werd geschreven dat hij uitkeringsfraude pleegt. Google heeft het verzoek afgewezen.

Een andere man is in het verleden veroordeeld tot zes jaar cel vanwege een poging tot uitlokking van een huurmoord. Als er op zijn naam werd gegoogeld kwamen er artikelen over zijn misdrijf naar boven. Google wil die resultaten niet verwijderen, omdat ze nog altijd relevant zijn. De Nederlandse rechter is het daarmee eens.

Een topman van een accountantskantoor had in 2012 een geschil met zijn aannemer. Daarover is in kranten geschreven en die resultaten staan nog steeds hoog in de lijst als er op zijn naam wordt gegoogeld. Google vindt dat de links niet weg hoeven, want de artikelen klopten feitelijk en het conflict is van niet heel lang geleden. 

STER reclame