'Terwijl jij op die app kijkt, ligt de patiënt dood te gaan'

ANP

"Als je in een noodsituatie zo'n app wil gebruiken, ben je al snel een halve minuut kwijt", zegt Albert Stevens, voorzitter van de EHBO-vereniging Drenthe. "En in zo'n geval telt elke seconde." 

Binnen de hulpverlening is niet iedereen enthousiast over de nieuwe app van de stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst. Daarmee kun je direct de centrale meldkamer in Driebergen bereiken. De stichting zegt dat de aanrijtijden zo worden verkort, omdat de app via gps automatisch de locatiegegevens van de melder doorgeeft.

'Het gebruik van z'n app kost veel te veel tijd'

Albert Stevens, voorzitter van de ehbo-vereniging in Drenthe, is niet enthousiast over de nieuwe app van de stichting Landelijke SOS Alarm Hulpdienst.

Wie de app wil gebruiken, moet eerst allerlei gegevens invullen. Zo moet je aangeven wat de situatie van de patiënt is en wat voor soort ongeluk er is gebeurd.

Dat duurt veel te lang, zegt Stevens in het NOS Radio 1 Journaal. "Daar is in een noodgeval helemaal geen tijd voor. Je moet meteen handelen", zegt de Drent, die sowieso niet zit te wachten op initiatieven van de stichting. "Naast politie, ambulance en brandweer vind ik zo'n vierde organisatie helemaal niet nodig."

Stevens denkt dat veel andere hulpverleners het met zijn kritiek op de app eens zijn. "Ik schat dat zo'n 80 procent van de ehbo'ers er net zo over denkt als ik. Terwijl jij op die app kijkt, ligt de patiënt dood te gaan. Je kunt veel beter meteen 112 bellen."

STER Reclame