Door binnenlandredacteur Joséphine Truijman

De grote vraag naar babymelkpoeder leidt ertoe dat winkeliers met steeds meer agressie te maken krijgen. Het CBL, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, maakt zich zorgen. Jules Well van het CBL: "Het is een toenemend probleem waarvan de winkelier ook niet goed de oplossing weet."

Sinds het melamine-schandaal in China, in 2008, is er een grote vraag naar Nederlands babymelkpoeder. Veel Chinezen vertrouwen Chinese melkproducten niet meer. Handelaren kopen hier op grote schaal babymelkpoeder op voor de Aziatische markt.

Klanten agressief vanwege babymelkpoeder

Maatregelen

Sinds enige tijd gelden in supermarkten beperkende maatregelen. "Sommige mensen nemen dermate grote partijen mee uit de winkel, dat je het vermoeden krijgt dat het niet voor eigen gebruik is", zegt Well. "We willen niet dat onze vaste klanten misgrijpen."

Zo mag er bijvoorbeeld maar één pak per persoon worden gekocht. Of moeten mensen eerst een minimumbedrag aan boodschappen doen. Er zijn ook winkels die lege pakken in het schap zetten. Je rekent dan eerst een leeg pak af bij de kassa en met de kassabon ga je naar de servicecounter waar je een vol pak krijgt. Op die manier probeert de supermarkt diefstal tegen te gaan.

Een aantal winkels markeert zelfs de pakken: of het filiaalnummer wordt er opgezet of de tekst 'not for resale'. "Het helpt een beetje," zegt een caissière. 

Winkelier

Voor een supermarkteigenaar, die anoniem wil blijven, was de maat vol. "Wij hebben meegemaakt dat er twee klanten in de winkel stonden die allebei babymelkpoeder wilden. Maar we hadden nog maar één pak. Bij de kassa ontstond gedoe, werd de caissière aangevallen en door die twee dames in elkaar geslagen. Dat was voor ons de grens."

Na het incident voerde hij de regel in dat er eerst voor tien euro boodschappen gedaan moet worden voordat er een pak mag worden gekocht. Handelaren vinden het dan niet de moeite waard.

De supermarkteigenaar is blij dat hij de babymelk aan zijn klanten kan blijven verkopen. "Maar voor ons is het een dusdanig negatief product geworden dat we het liever niet in de winkel zouden hebben dan wel." 

Agressie

"Het is een lastige situatie, zegt ook Henk Baars van het GIO, een samenwerkingsverband van winkeliers en politie om winkelcriminaliteit aan te pakken. "Aan de ene kant nemen winkels maatregelen om ervoor te zorgen dat ze niet overspoeld worden door mensen die tig pakken tegelijk komen halen, maar aan de andere kant wekken diezelfde maatregelen agressie op."

"En die agressie loopt de spuigaten uit," aldus Baars. "Wij krijgen nu gemiddeld drie of vier keer per week een melding van verbale of zelfs fysieke agressie. "Personeel wordt bijvoorbeeld uitgescholden, mensen gaan met producten gooien, of ze slaan of spugen. Maanden geleden hadden we dat niet." Volgens Baars komt dat door de beperkende maatregelen. "Er is minder aanbod en een heel hoge vraag."

Volgens het CBL zou het een oplossing zijn als in China het vertrouwen van de consument in de eigen productie herstelt en er in Nederland meer wordt geproduceerd en geleverd. Overigens is er geen gebrek aan babymelkpoeder van het huismerk en andere merken, zegt woordvoerder Jules Well. Maar juist dit ene merk (van Nutricia) is erg gewild. "Intussen kunnen we personeel alleen maar trainen hoe met dit soort klanten om te gaan."

Fabrikant

Nutricia zegt niet zomaar extra te kunnen produceren, "Onze capaciteit is flink verhoogd de afgelopen jaren", zegt een woordvoerder. "Maar de vraag is ook ontzettend toegenomen en blijft toenemen. Voorlopig zien we dat niet veranderen."

Volgens Nutricia hebben de Chinezen een 'perceptieprobleem'. "In China hebben we een fabriek staan waar we exact hetzelfde babymelkpoeder produceren als in Nederland. Er zit alleen een Chinees etiket op. De Chinezen vertrouwen dat niet, die willen toch een Nederlands pak", zegt de woordvoerder.

Zelf hoort Nutricia ook de klachten van de winkeliers. Sinds kort praat het bedrijf met de politie over mogelijke oplossingen voor dit probleem. "Het is lastig."

Reacties kunt u mailen naar: josephine.truijman@nos.nl

STER reclame