'Treinpersoneel moet maar eens voor eigen veiligheid kiezen'

Personeel van NS en Prorail tijdens een rechtbankzitting in Almelo waar half maart verdachten van mishandeling van treinpersoneel moesten voorkomen ANP

Vanmiddag is er opnieuw overleg tussen de vakbonden en de NS over agressie tegen treinpersoneel. Dit Paasweekend waren er vier incidenten. Zowel op station Abcoude als op het station van Gouda kreeg NS-personeel klappen, in Roosendaal werd een conducteur door een reiziger met de dood bedreigd en in Tilburg kreeg een conducteur een mes op de keel gezet. 

"Mensen moeten wat ons betreft maar eens kiezen voor hun eigen veiligheid", zegt Wim Eilert van de VVMC, de vakbond voor het rijdend personeel. Hij bedoelt daarmee dat het personeel geen vervoersbewijzen meer controleert. "Alleen deur open, deur dicht bij vertrek", zegt Eilert. "Veel rijdend personeel is bereid om nu een signaal af te geven." 

De VVMC stelt dat er iedere dag mensen fysiek belaagd worden op het spoor.  

Dubbele bemensing

Begin vorige maand zijn al afspraken gemaakt over extra maatregelen na overleg tussen het kabinet en de NS-directie. Aanleiding voor dat overleg was de mishandeling van een conducteur op station Hoofddorp. De uitkomst was toen dat er een agent komt op twintig grote stations, meer camerabewaking en dat toegangspoortjes van stations sneller dichtgaan.

"Ik weet dat ze vanuit de NS druk bezig zijn met het uitvoeren van die maatregelen", zegt Eilert. "Maar er moet meer snelheid worden gemaakt, ook met de dubbele bemensing."

Uit een ledenraadpleging blijkt dat veel leden achter die dubbele bemensing staan, zegt de vakbond. NS heeft een aantal randvoorwaarden aan meer mensen op één trein verbonden. Voorwaarden waar de vakbond het niet mee eens is.

Wapenstok

De VVMC weet dat het realiseren van die dubbele bemensing langer gaat duren, want er moet onder meer nieuw personeel worden geworven. Ook de cao zal aangepast moeten worden, want er moet vaker in het weekend worden gewerkt en diensten worden waarschijnlijk langer. Maar Eilert denkt dat er wel al tussenstappen gezet kunnen worden. Hij stelt voor om alvast dubbele bemensing in te voeren op bepaalde trajecten. 

Over het uitrusten van NS-personeel met een wapenstok en pepperspray laat hij zich nog niet uit. Eilert wil eerst weten wat de mensen die daarmee moeten werken er zelf van vinden.

De NS wil voorafgaand aan het overleg vanmiddag niet reageren. Een woordvoerder wil slechts kwijt dat het afgesproken veiligheidsplan van begin maart nog steeds overeind staat.

Reizigersnet

Reizigersvereniging Rover is niet uitgenodigd voor het overleg van vanmiddag. Rover-voorzitter Arriën Kruyt vindt dat reizigers meer betrokken moeten worden bij het bestrijden van agressie. Hij zegt dat reizigers nu geen idee hebben wat ze moeten doen. 

"Een foto maken? 112 bellen? Ik heb het gevoeld dat dat veel beter zou kunnen", zegt Kruyt. Hij stelt voor om via de NS-app een 'Reizigersnet' op te zetten, naar het voorbeeld van Burgernet. 

Kruyt zegt dat veel reizigers bereid zijn om machinisten en conducteurs te helpen. "Waarom wordt reizigers niet via de app gevraagd om in de trein naar voren te komen als er iets gebeurt om zo de daders bij de kladden te grijpen", vraagt hij zich af. Kruyt heeft zijn voorstel op papier gezet en naar de NS-directie en de vakbonden gestuurd. 

Hij gelooft niet dat het uitrusten van toezichthoudend personeel met een wapenstok of pepperspray helpt. Integendeel, het lokt alleen maar meer agressie uit volgens Kruyt. De reizigersvereniging ziet meer in goede training van het personeel.