In de maanden voorafgaand aan de ramp met de MH17 nam het vliegverkeer boven Oost-Oekraïne niet af, maar toe. Tot nu toe bestond het beeld dat veel vliegmaatschappijen het oosten van Oekraïne meden vanwege het conflict tussen de pro-Russische separatisten en het Oekraïense leger. 

Het tegendeel is waar: vlogen er in februari en maart dagelijks gemiddeld ruim honderd vliegtuigen boven dit conflictgebied, in april steeg dit aantal naar gemiddeld 155 vliegtuigen per dag. Ook de volgende maanden blijft het aantal groter dan aan het begin van 2014.

Dat blijkt uit een analyse die de NOS maakte van data van de website flightradar24.com. Bekijk hier een gedetailleerd overzicht van alle vluchten.

Bekijk hier wie waar vloog tijdens de ramp met MH17

De stijging is onder meer het gevolg van de sluiting van het luchtruim boven de Krim op 3 april, ten zuiden van Oost-Oekraïne. Vanwege die sluiting moesten vliegmaatschappijen een andere route kiezen: ten noorden of zuiden van de Krim. Velen kozen dus voor het noorden, over het oorlogsgebied van Oekraïne.

Diverse luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways en het Duitse Condor, besloten in de loop van het voorjaar om de regio in het oosten van het land te mijden uit veiligheidsoverwegingen. Maar per saldo steeg het aantal luchtvaartmaatschappijen dat boven dit gebied vloog, gedurende de onderzochte weken. Van gemiddeld 33 per dag in maart en februari, naar 36 in de maanden erna.

Boven MH17-rampgebied was veel meer vliegverkeer dan was aangenomen

STER reclame