Personeel in een V&D-filiaal in Leiden

V&D zoekt guerrillastrategieën

De nieuwe topman van V&D, John van der Ent, zegt dat hij al goede en bruikbare reacties heeft gezien op de site die het bedrijf vandaag heeft gelanceerd. Op de site mag iedereen meedenken over de nieuwe strategie voor V&D, om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.

Eerder kwam het noodlijdende warenhuis tot een afspraak met een groot aantal verhuurders om de huren te verlagen. Met de bonden zijn gesprekken over een loonoffer tot nu toe op niets uitgelopen.

Maar niet alleen moeten de kosten van het bedrijf omlaag, de inkomsten moeten juist omhoog. Een omzetgroei van zo'n 3 procent per jaar is nodig om aan de afspraken met onder meer de banken te voldoen. De nieuwe site is volgens Van der Ent slechts een onderdeel van de plannen die het bedrijf daarvoor heeft.

Nieuwe strategie

Toch lijkt het bedrijf nog geen grote strategie te hebben: "We zullen heel veel testen en daaruit zal het nieuwe V&D ontstaan", zegt Van der Ent. "In de retail moet je elke week op je tenen lopen en openstaan voor goede ideeën. Naast je grote strategie moet je ruimte laten om heel snel, ik noem dat dan een guerrillastrategie, in te kunnen zetten."

Van der Ent wil meer inzetten op eigen merken met bijvoorbeeld keukenspullen, knutselspullen en mode. Daarnaast wil hij de sites van de winkels meer met elkaar verweven zodat spullen die niet in de winkels liggen, ter plekke bijvoorbeeld kunnen worden besteld op een tablet.

Ook denkt hij aan het organiseren van modeshows, workshops en concertjes in de winkels.

Topman John van der Ent over V&D

Maar om dit allemaal mogelijk te maken zijn er volgens hem nog steeds "impopulaire maatregelen" nodig. Zo vraagt het bedrijf nog steeds een loonoffer van werknemers: "Er moet nog steeds tien miljoen euro uit de lonen om weer concurrerend te worden."

Eerder verloor het bedrijf een rechtszaak over dat loonoffer van de vakbonden. Vandaag is bekend geworden dat het gerechtshof het hoger beroep in de zaak eind mei zal behandelen.

Verlieslijdende winkels

De vraag of er in de strategie nog plaats is voor ruim 60 winkels bij V&D beantwoordt Van der Ent niet: "Er zullen altijd wat wisselingen zijn. Dat hoort bij elke winkelportefeuille. Er zullen wat winkels af gaan en er zullen wat winkels bij komen."

Op de vraag of verlieslijdende winkels dicht moeten zegt hij: "We gaan eerst met z'n allen de schouders eronder zetten. Ik heb er een goed gevoel bij dat we er met alle partijen uit gaan komen."

Niet zo blij

Op de vandaag gelanceerde website staan tot nu toe meer reacties onder het kopje "Niet zo blij met V&D" dan onder het kopje "Blij met V&D".

Veel mensen klagen over weinig betrokken winkelpersoneel, te hoge prijzen, en gedateerde mode. Wel is duidelijk dat op de eerste dag van de actie honderden mensen zich het lot van de keten aantrekken en willen meedenken over wat het warenhuis beter kan doen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl