ANP

Omroep Max gaat in beroep tegen de boete die is opgelegd door het Commissariaat voor de Media voor het programma Heel Holland Bakt. "Als het moet tot aan de Raad van State", zegt omroepdirecteur Jan Slagter. Hij noemt de boete van 162.000 euro "buitenproportioneel hoog". 

De omroep krijgt de boete omdat supermarktketen Albert Heijn en Bol.com allerlei producten verkochten die met het programma te maken hebben. Daardoor heeft moederbedrijf Ahold kunnen profiteren van het succes van het programma, stelt het commissariaat, en dat mag niet.

Max heeft dit volgens het commissariaat mogelijk gemaakt door de zogeheten merchandise-rechten op het programma Heel Holland Bakt uit handen te geven. Maar volgens Max liggen die rechten bij de BBC, die het oorspronkelijke format The Great British Bake-off uitzendt.  

'Bedrag is buitenproportioneel'

Contract

In het contract dat met de Britse omroep werd gesloten stond dat Max geen merchandise-rechten op het programma zou krijgen en dat het Nederlandse merk en logo zouden worden overgedragen aan de BBC. De Britse omroep sluit volgens Slagter vaker dit soort contracten. 

Als Max die rechten wel in handen had gehad, dan had het verkopen van Heel Holland Bakt-producten door anderen via de omroep moeten gaan. 

Sesamstraat

Slagter vergelijkt de situatie met die van het programma Sesamstraat, dat door de NTR wordt uitgezonden. "In winkels zie je overal Sesamstraat-poppetjes, zoals Bert en Ernie, liggen. Die rechten heeft de NTR ook niet. Maar dat schijnt wel te mogen." 

Het commissariaat ziet wel degelijk verschil. Volgens de mediawaakhond waren de Heel Holland Bakt-producten "volledig gelinkt" aan het programma. Bij andere programma's, zoals Sesamstraat, is dat niet het geval. 

"Er wordt overduidelijk meegelift op het succes van dit programma", laten ze in een reactie weten. De hoogte van de boete is gebaseerd op richtlijnen, zegt het commissariaat.

De uitspraak heeft volgens Slagter gevolgen voor het aankopen van toekomstige programma's. "Als je bij ieder contract met een programmaproducent de merchandiserechten moet kopen, dan worden programma's tienduizenden euro's duurder."

Extra uitzendingen

De boete heeft geen gevolgen voor de toekomst van het programma bij omroep Max. "Het programma gaat gewoon door. Er komen zelfs wat extra afleveringen aan het einde van het jaar. Dus wat dat betreft komt het wel goed", zegt Slagter.

STER reclame