Pakketbezorgers Selcuk Dag (links) en Mehmet Hafikli Marc-Robin Visscher / NOS

'Pakketbezorgers houden bijna niks over'

tijd van publicatie
Geschreven door
Marc-Robin Visscher
Verslaggever

Wie kent ze niet: de bestelbusjes waarop staat: "Ik bezorg pakketten in opdracht van PostNL". Achter het stuur zit een man met een oranje-blauwe jas van PostNL. "Die moest ik zelf kopen voor 80 euro", vertelt Selcuk Dag. "We zijn verplicht die jas te dragen tijdens het bezorgen."

Zo heeft PostNL nog meer eisen waaraan de bezorgers moeten voldoen: een bepaald type bus met een bepaalde inrichting. De bezorgers worden ingedeeld in shifts en moeten een minimaal aantal pakketten afleveren. Ze klagen over een veel te lage beloning.

Ik zit eraan vast en heb geen tijd om wat anders te zoeken.

Pakketbezorger Selcuk Dag

Selcuk Dag krijgt 1,25 euro per 'stop' en 16 cent per afgeleverd pakket. Zijn collega Mehmet Hafikli krijgt per stop 6 cent minder: "Het hangt ook af van de wijk, hoe die in elkaar zit. We krijgen deze tarieven alleen als we het pakket kunnen bezorgen. Als er niet wordt opengedaan, krijgen we niks." PostNL bepaalt de tarieven en daarover valt niet te onderhandelen.

De pakketbezorgers moeten zelf een bus aanschaffen of leasen en voor het onderhoud en de brandstof zorgen. "We houden bijna niks over", zegt Selcuk Dag. Waarom doet hij dit werk dan? "Ik zit eraan vast en heb geen tijd om wat anders te zoeken." Er is ook helemaal geen ander werk, voegt Mehmet Hafikli daaraan toe.

De werkgevers proberen op allerlei manieren onder afspraken uit te komen.

Maurice Jacobs, vakbond SubcoPartners

Vandaag rijden de bezorgers met een gangetje van 70 kilometer per uur naar Den Haag. Daar gaan ze een petitie aanbieden aan minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

"De pakketmarkt moet gereguleerd worden", zegt Maurice Jacobs van de vakbond SubcoPartners, samen met de FNV initiatiefnemer van de actie. "De werkgevers proberen op allerlei manieren onder afspraken uit te komen. Zo is er twee jaar geleden een bodemtarief van 1000 euro per week afgesproken, maar daar houdt PostNL zich niet aan." 

"Verder is er sprake van schijnconstructies. Officieel zijn de bezorgers zzp'er, maar ze functioneren feitelijk als werknemer van PostNL. Ze hebben een overeenkomst waarin staat dat ze niet voor andere opdrachtgevers mogen werken."

Er zijn naar schatting ruim 6000 bezorgers actief in Nederland. Driekwart daarvan is zelfstandig ondernemer. Ongeveer 70 procent van alle pakketjes in Nederland wordt via PostNL afgehandeld. 

Het bedrijf wil nog niet reageren op de bezwaren van de actievoerders.

STER Reclame