Tol in Duitsland EPA

De Duitse Bondsdag heeft in grote meerderheid voor de omstreden tolheffingswet gestemd. Daarmee is de kans dat automobilisten vanaf 2016 tol moeten gaan betalen op Duitse snelwegen een stuk groter geworden.

De hoogte van de tol stond lange tijd ter discussie. De SPD, de oppositie en de Europese Commissie vonden de prijs voor de kortetermijnvignetten te hoog. Nu is afgesproken dat een tiendagenvignet 5, 10 of 15 euro kost, afhankelijk van de milieuvriendelijkheid van de auto. Voor een tweemaandenvignet gaat de automobilist 16, 22 of 30 euro betalen. Een jaarvignet gaat gemiddeld 74 euro kosten

Kritiek 

Maar daarmee is de kritiek op het voorstel van verkeersminister Dobrindt nog niet verstomd. De verwachting is dat Europa dwars gaat liggen. Het voorstel is mogelijk in strijd met de Europese wetgeving omdat het onderscheid maakt tussen Duitse automobilisten en buitenlanders die van het wegennet gebruikmaken. Iedereen moet tol betalen, maar Duitsers worden gecompenseerd. Hun wegenbelasting gaat omlaag.

De Europese Commissie kan bezwaar maken tegen de wet zodra hij van kracht is geworden. Maar ook automobilisten zelf kunnen via het Europese gerechtshof de nieuwe wet aanvechten. 

De Duitse oppositiepartijen wijzen er daarnaast op dat het invoeren van de wet zoveel gaat kosten, dat het de Duitse staatskas niet zoveel zal opleveren.

ANWB

De ANWB is fel tegen het Duitse tolplan. De bond heeft zijn hoop gevestigd op Brussel. "Daar speelt het eindspel zich af", zegt een woordvoerder. "Eurocommissaris Bulc is kritisch over de Duitse tol vanwege de discriminatie van buitenlanders."

Volgende week stuurt de ANWB een brief naar de eurocommissaris om aan te dringen op actie. 

Steekproeven

Minister Dobrindt wil de tol al op 1 januari invoeren. Stickers kopen is niet nodig, het wordt een elektronisch vignet, dat door steekproeven zal worden gecontroleerd. De vignetten zullen onder meer worden verkocht via een website.

STER reclame