Sinterklaasjournaal krijgt flinke boete

ANP

De NTR heeft een boete van 150.000 euro gekregen van het Commissariaat voor de Media, omdat de omroep haar eigen Sinterklaasjournaal-inpakpapier te vaak heeft laten zien. 

In 2013 introduceerde het Sinterklaasjournaal zijn eigen inpakpapier, rood met gele mijters. Het papier lag in speelgoedwinkels achter de balie, zodat cadeautjes er op verzoek mee ingepakt konden worden. Het inpakpapier was ook te zien in de Sinterklaasjournaals en de mediawaakhond vindt dat de omroep er zo reclame voor heeft gemaakt.

Kinderen

Het Commissariaat voor de Media zegt dat het papier voortdurend in beeld was. "Dat structurele karakter is voor ons heel belangrijk. Zo werd het toch een commercieel product waar reclame voor werd gemaakt", zegt een woordvoerder. "Wij vinden dit ernstig, omdat het programma zich richt op kinderen jonger dan 12 jaar."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Flinke boete voor Sinterklaasjournaal

Algemeen directeur van de NTR Paul Römer legt zich niet neer bij de uitspraak. "Het papier is nooit te koop geweest. Bovendien hebben we het van tevoren aan het commissariaat voorgelegd en hadden we toestemming voor het gebruik van het papier. Ze wisten precies wat er gebeurt, ze kennen de verhaallijn. Ze wisten dat het papier onderdeel uit maakt van het decor en dus veel in beeld zou zijn."

Vlaggen en munten

Toch kreeg de omroep een, volgens Römer, "buitensporig hoge" boete. "We hadden geen commercieel belang. Uiteindelijk hebben we 980 euro ontvangen voor het gebruik van het beeldmerk." 

Volgens Römer heeft de NTR deze werkwijze al vaker gebruikt. "We proberen het verhaal zoveel mogelijk in de huiskamer te brengen. Eerder deden we dat met vlaggen en munten. Daarom begrijp ik niet dat ze nu zo buitengewoon heftig reageren."

De NTR gaat in beroep, maar moet de boete in eerste instantie wel betalen. "Dat zijn 15 afleveringen Sesamstraat, of een half Sinterklaasjournaal."

Efteling

De mediawaakhond heeft eerder boetes opgelegd aan omroepen, omdat ze reclame maakten voor commerciële activiteiten. Zo kreeg de TROS in 2012 108.000 euro boete, omdat er reclame gemaakt werd voor De Efteling in het kinderprogramma Het Sprookjesboomfeest

Timmers Verpakkingen
@timmersV
wat een bekend Sinterklaas inpakpapier #timmersverpakkingen #dieuwertje #inpakpiet #sinterklaasjournaal
5 jaar geleden

STER Reclame