Een piloot van Martinair Cargo in zijn cockpit
NOS Nieuws

330 medewerkers Martinair verliezen hun baan

Martinair gaat voor juni 2016 zijn vloot terugbrengen van 10 naar 4 toestellen. Dat heeft gevolgen voor 330 banen, zegt het vrachtdochter van KLM.

De inkrimping van de vloot heeft gevolgen voor 170 grondmedewerkers. Vijftig medewerkers in het buitenland verliezen hun huidige baan, net als 110 piloten.

Er zal worden gezocht naar andere functies binnen de luchtvaartgroep. Zij worden herplaatst binnen het bedrijf of krijgen een vrijwillige vertrekregeling aangeboden. Lukt dat niet dan worden ze gedwongen ontslagen.

"Pijnlijk verhaal voor de piloten"

Piloten

Voor de piloten wordt het moeilijk om binnen de KLM Group overgeplaatst te worden, zegt de directeur Marcel de Nooijer van KLM Cargo. De piloten die bij Martinair werken zijn duur.

Om een indicatie te geven, het is voor de KLM goedkoper om de piloten twee jaarsalarissen mee te geven (het gaat dan om 444.000 euro gemiddeld per piloot) bij een gedwongen ontslag, dan ze weer in dienst te nemen bij de KLM Group. Want als ze daar tot hun pensioen doorvliegen kost dat KLM 10 tot 15 miljoen euro meer dan als ze met hun huidige personeel blijven doorvliegen.

Na de afslanking blijven er 85 piloten in dienst bij Martinair. Tot nu toe zijn er 30 piloten die genoegen hebben genomen met een lager salaris bij onder andere Transavia.

"Air France-KLM-Martinair Cargo betreurt de gevolgen voor het personeel, maar deze ingreep is nodig om het vrachtbedrijf gezond te krijgen", zo meldt het persbericht.

Bagageruim

KLM zegt dat het afstoten van de vrachttoestellen grotendeels kan worden opgevangen door meer vracht te vervoeren in het bagageruim van passagierstoestellen. De totale vervoerscapaciteit zal volgens KLM op termijn met 10 procent worden ingekrompen. Air-France-KLM benadrukt dat het bedrijf zich niet terugtrekt uit het luchtvrachtverkeer. Het levert 2,5 miljard aan inkomsten op.

Doorstroming

Op dit moment worden de vrachtoperaties binnen Air France-KLM grotendeels uitgevoerd door dochter Martinair. Veel personeel dat in de cargo werkt is inmiddels in dienst van Air France of KLM.

Het is vooral de vraag wat de toekomst van die piloten is nu er zoveel vrachttoestellen worden afgedankt. Bij KLM is geen plek voor hen. Bovendien houdt vakbond VNV een overgang van de piloten tegen; die zou een goede doorstroming binnen het corps belemmeren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl