Een impressie van de auto van de toekomst Rinspeed

Chipfabrikant NXP koopt voor 10,5 miljard euro het Amerikaanse Freescale. Samen zijn de bedrijven de wereldwijde marktleider op het gebied van chips voor auto's. Vier vragen aan de topman van NXP Nederland, Guido Dierick, over deze overname.

Waar komen wij nu producten van NXP tegen?

Er is geen auto op de wereld waar geen chips van NXP in zitten. In grote moderne auto's zijn het er zelfs heel erg veel. Het is een enorme groeimarkt. Als je bedenkt dat er 7 miljard mensen op de wereld wonen en wij 70 miljard chips per jaar maken, dan kun je nagaan dat vrijwel iedereen in de westerse wereld chips van ons gebruikt. 

Waarom wilt u het Amerikaanse Freescale overnemen?

Wij zitten in dezelfde tak van sport met maar net andere producten. Wij leveren allebei chips voor de automobiel-industrie. Wij maken chips voor het openmaken van de auto, de sleutel, voor het entertainmentsysteem en in de toekomst chips waardoor auto's met elkaar kunnen communiceren. 

Freescale levert hele andere chips, bijvoorbeeld voor het motormanagement, voor het schakelen, voor elektrische auto's en dergelijke. Als we straks beide producten aan automerken kunnen leveren, zijn we veel relevanter voor onze klanten.

Een auto als iPad

Er is geen auto waar geen chips van NXP in zitten

Guido Dierick, NXP Nederland

Hoe komt het dat Nederland hier zo goed in is?

De oorsprong ligt bij Philips. Chipmachinefabrikant ASML komt uit Philips voort, wij komen uit Philips voort. De aanwezigheid van deze hightech-kennis heeft weer andere bedrijven aangetrokken. Dat heeft ervoor gezorgd dat universiteiten zich op dit gebied zijn gaan specialiseren.

Wat betekent deze overname voor NXP?

Het betekent dat NXP nog veel sterker kan groeien, nog meer mensen nodig zal hebben, meer belasting in Nederland zal afdragen. Een Nederlands bedrijf wordt hiermee nog succesvoller. 

STER reclame