Draaideuren in nieuwe stationshal Delft draaien te hard vanwege hoge luchtdruk ANP

In de gisteren geopende spoortunnel van Delft wordt de luchtdruk te hoog als treinen erdoorheen rijden met 140 km/u. Gevolg is dat de draaideuren in de hal sneller gaan draaien omdat de lucht weg moet. 

ProRail heeft besloten om de doorgaande intercity's vandaag 80 km/u te laten rijden. Dat geeft minder luchtdruk in de spoortunnel. "Dit geeft ons de tijd om het probleem op te lossen", zegt een woordvoerder. "De lucht verdwijnt normaal gesproken via buizen, maar gisteren kwamen wij erachter dat een groot gedeelte via de centrale hal naar buiten gaat."

Gisteren werd de spoortunnel bij Delft geopend

Naast het verminderen van de snelheid, heeft ProRail de draaideuren strakker afgesteld. "Dit blijkt te werken. We hebben twee deuren nu dicht gedaan om te testen wat een structurele oplossing zou kunnen zijn." Er zijn geen gewonden gevallen. Ook lopen de treinen geen vertraging op door deze maatregelen. 

"De reiziger die van niets weet, zal ook niets merken", aldus de woordvoerder.  

STER reclame