In Delft rijden vanaf vandaag de treinen door de nieuwe spoortunnel. Een speciale openingstrein stopte precies om 06.00 uur in het nieuwe ondergrondse station. Sindsdien rijden ook reguliere treinen door de tunnel.

Vorige week reed de laatste trein over het viaduct door de stad. Daarna werd het bestaande spoor aangesloten op de 2,3 kilometer lange tunnel. Het viaduct dat de stad sinds 1965 in tweeën deelde, wordt afgebroken. Op de plaats van het viaduct moeten huizen en een park komen.

De eerste trein reed van Den Haag naar Rotterdam Marc Hamer / NOS
Eerste trein rijdt spoortunnel van Delft in

Onder het nieuwe station is een parkeergarage en een stalling voor 5000 fietsen. Ook is er een parkeergarage voor 650 auto's. Boven op het station komt het stadhuis, waar vanaf 2017 alle ambtenaren van Delft moeten komen werken.

Het nieuwe station is veel groter dan het oude station uit de negentiende eeuw. Dat gebouw blijft bestaan. Het is de bedoeling dat er horeca in komt.

Financiële problemen

De bouw van het project heeft ruim vijf jaar geduurd, en het hele project heeft 1 miljard euro gekost. Alles gebeurde binnen de geplande tijd en begroting.

Toch is Delft er in grote financiële problemen door gekomen. Delft betaalde voor 264 miljoen euro mee. De gemeente hoopte veel geld te verdienen door de grond boven de tunnel aan projectontwikkelaars te verkopen. De verwachting was destijds dat er 1200 woningen zouden komen. Maar door de economische crisis vallen de opbrengsten tegen. Er zijn nu 800 woningen gepland. 

STER reclame