'De Nederlander ziet het weer wat zonniger'

Supermarktconcern Ahold heeft de omzet afgelopen jaar vrijwel gelijk gehouden op 32,8 miljard euro. Het bedrijf moet wel meer promotie-acties doen om klanten de winkels in te krijgen.

In Nederland voeren de Albert Heijn-winkels acties met kristalglas en met gratis moestuintjes om de omzet op peil te houden. Over heel 2014 steeg het marktaandeel van Albert Heijn naar 34,1 procent.

De omzet kwam in Nederland afgelopen jaar 4,5 procent hoger uit dan in het jaar ervoor, maar dat is inclusief de omzet van webwinkel bol.com. De omzet bij bol.com en Albert Heijn Online groeide met dubbele cijfers, maar de webwinkels leveren minder winst op dan de supermarkten.

'Hoeveelheid lood in het glas doet niet af aan de kwaliteit'

Ahold, dat 60 procent van de omzet uit de Verenigde Staten haalt, maakte in 2014 594 miljoen euro winst. Het jaar ervoor was dat nog 2,5 miljard euro, maar dat was inclusief de verkoop van een aandeel in een Scandinavische supermarktketen.

De winst van 2014 werd ook gedrukt met bijna 200 miljoen euro vanwege de schikking en juridische afwikkeling rond de fraude bij de voormalige dochter US Foodservice. In mei vorig jaar werd een schikking getroffen vanwege die zaak van ruim 10 jaar geleden. 

STER reclame