Postbezorger in de winter ANP

Post- en pakjesbedrijf PostNL heeft, ondanks de almaar dalende postmarkt, meer omzet en winst geboekt in 2014. 

De omzet groeide met 2 procent naar 4,25 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 226 miljoen euro. In 2013 werd een verlies geleden van 170 miljoen. Dat kwam vooral door een eenmalige afschrijving op het belang van TNT Express.

Brieven en kaarten

De postmarkt voor gewone brieven en kaarten kromp vorig jaar weer, dit keer met 10,7 procent. Door de duurdere postzegels werd die volumedaling deels gecompenseerd. PostNL heeft dit jaar op 1 januari de postzegelprijs opnieuw verhoogd. 

Met de pakketbezorging ging het stukken beter. Er werden 8,8 procent meer pakjes bezorgd dankzij vooral de groei van e-commerce en het online winkelen. Het bedrijf blijft investeren in de uitbreiding van diensten, zoals het bezorgen op zondag, in de avonduren en in het neerzetten van pakketautomaten.

Kostenbesparingen leverden 127 miljoen euro op. Beleggers zijn ingenomen met de cijfers. Het aandeel PostNL noteert bijna 10 procent hoger.

Melkpoeder

Een opvallende stijger bij de internationale pakketbezorging waren pakjes met babymelkpoeder richting China. In het vierde kwartaal werd 14,5 miljoen euro verdiend met deze zendingen. Dat is zes procent van de totale omzet bij pakketten. Qua hoeveelheid ging het om ongeveer 600 duizend verzendingen, zo'n 1,5 procent van het totale aantal pakjes.

Volgens een woordvoerder bestellen Chinezen via internet babymelkpoeder in Nederland of versturen familie of vrienden hier melkpoeder naar China. Ook handelaren hebben zich op de babymelk gestort. In China is door voedselschandalen grote vraag naar betrouwbare babymelk. Nederlandse supermarkten klaagden over de stormloop op babymelk.

STER reclame