NOS NieuwsAangepast

Delft zwaait de laatste bovengrondse trein uit

Laatste trein over treinviaduct Delft

Vele malen per dag was de trein in hartje Delft een vertrouwde verschijning. Dat is nu voorbij, want vannacht werd voor het laatst het spoorviaduct dwars door de stad gebruikt.

De trein gaat vanaf volgende week ondergronds door Delft. Een tunnel van 2,3 kilometer met vier sporen vervangt het viaduct, dat met zijn twee sporen een flessenhals was geworden.

Veel Delftenaren zijn blij met de verdwijning van het bovengrondse spoor. Het viaduct was een blikvanger waar veel Delftenaren liever niet tegenaan keken. De treinen veroorzaakten bovendien veel lawaai.

Weemoed

Toch waren er tekenen van weemoed toen de laatste trein zich liet zien. Het viaduct stond in het licht van schijnwerpers en op een spandoek werd het bovengrondse spoorverkeer uitgezwaaid met "Dag trein".

De aanleg van de spoortunnel bracht de stad in grote financiële problemen. De kosten voor de ontwikkeling van het spoorzonegebied bleken veel hoger dan geraamd en de stad kwam ruim 50 miljoen euro tekort op de begroting.

Het gevolg was dat er flink bezuinigd moest worden op het ambtelijk apparaat en ook de inwoners moesten hun steentje bijdragen. De gemeentelijke belastingen en tarieven gingen flink omhoog.

Ook moest de stad aankloppen bij de provincie Zuid-Holland en het Rijk om de begroting rond te krijgen. Daardoor staat Delft nu onder verscherpt toezicht van de provincie.

Gedaanteverwisseling

De binnenstad van Delft ondergaat door de verdwijning van het bovengrondse spoor een gedaanteverwisseling. Er is een nieuw station gebouwd en volgende maand wordt begonnen met de sloop van het viaduct.

Tot zaterdag worden reizigers tussen Schiedam en Den Haag Hollands Spoor met bussen vervoerd.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl