Staatssecretaris Van Rijn tijdens het Kamerdebat ANP

De reclamespotjes van de overheid ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ zijn "te weinig genuanceerd" en "te rooskleurig". Dat is de conclusie van de Reclame Code Commissie na een klacht van FNV Zorg & Welzijn. 

Volgens de commissie had het ministerie van Volksgezondheid moeten waarschuwen dat de kans bestaat dat burgers door de bezuiniging juist minder zorg krijgen. De reclame werd afgelopen drie maanden uitgezonden. 

"Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn moeten zich schamen", zegt Gijs van Dijk van FNV Zorg & Welzijn. "Keihard bezuinigen op de zorg en keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft. De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat we van een overheidsinstelling feitelijke, objectieve, informatie mogen verwachten en geen ongenuanceerde reclame", aldus FNV'er Van Dijk.

Advies

Volgens de Reclame Code Commissie "schaden deze commercials het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben in de juistheid en de volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt". Maar volgens de commissie waren de reclames niet misleidend. 

Het ministerie krijgt wel het "vrijblijvende advies" om niet meer op deze manier reclame te maken. De reclamespotjes worden niet meer uitgezonden.

STER reclame