Abellio krijgt ov-concessie Limburg

NS-dochter Abellio rijdt onder andere ook in Schotland Abellio

NS-dochterbedrijf Abellio mag de komende 15 jaar het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. Het bedrijf heeft volgens de provincie het beste bod gedaan op de ov-concessie. Het is voor het eerst dat al het regionale openbaar vervoer in een provincie in handen komt van één partij.

Het gaat om spoorlijnen waar sprinters op rijden, het streekbussenvervoer en het stadsbussenvervoer in de grote steden en het maatwerkvervoer voor gebieden waar weinig reizigers zijn. De concessie geldt vanaf volgend jaar tot 2031. 

Volgens vervoersonderzoeker Wijnand Veeneman van de TU Delft kunnen de reizigers voordeel hebben van Abellio. "Ze kunnen makkelijker de bus- en treindiensten aan elkaar koppelen. Dat geldt vooral voor die kleine stationnetjes waar af en toe een bus of een trein komt. Dat kan dan netjes op elkaar aansluiten."

Abellio krijgt jaarlijks 55,5 miljoen euro subsidie van de provincie. Het is niet bekend hoeveel het bedrijf heeft betaald voor de concessie. Exacte bedragen zijn lastig te geven, maar volgens de provincie is met de concessie ongeveer 2 miljard euro gemoeid.

Intercitylijnen

Ook Veolia, dat op dit moment twee lijnen in Limburg exploiteert, en Arriva hadden ingeschreven op de aanbesteding. Veolia probeerde vorig jaar nog te verhinderen dat Abellio zou meedoen aan de aanbesteding in Limburg.

Eerder schreef de Volkskrant dat Veolia de aanbesteding van de concessie opzettelijk wilde verliezen. Het bedrijf zou na het verlies het besluit bij de rechter willen aanvechten om de concessieduur zo lang mogelijk te rekken. Veolia rijdt nu op twee lijnen in Limburg en maakt daar winst op.

De intercitylijnen in Limburg werden en worden door de NS geëxploiteerd. 

De NS is ook eigenaar van Qbuzz dat het busvervoer in het noorden van het land, Den Haag (samen met HTM) en Utrecht verzorgt.

STER Reclame