Voor het eerst reden er vandaag op de Nederlandse snelweg twee zelfrijdende vrachtwagens. Zwolle had de primeur. Want het is de toekomst: een truck met chauffeur die rustig de krant leest. Het is - volgens de transportsector en minister Schultz van Infrastructuur - veiliger, zuiniger en efficiënter.

Hoe werkt het? Drie trucks rijden in konvooi en hebben allemaal een chauffeur. Maar alleen de eerste rijdt echt. De andere twee chauffeurs sturen ook, maar elke andere elektronische controle laten ze over aan de voorste. Die bepaalt het tempo en wanneer er gas wordt gegeven en wanneer wordt geremd. De afstand tussen de trucks is zo'n 26 meter. Technisch zou het in de toekomst tien meter kunnen worden.

Het systeem heeft volgens vrachtwagenproducent Scania veel voordelen. "Doordat ze dichter op elkaar rijden, kunnen er meer auto's op de weg. De verkeersdoorstroming wordt beter, dus minder files. En doordat ze zo dicht op elkaar rijden, wordt de luchtweerstand ook minder. Dat betekent 5 tot 10 procent minder brandstofverbruik", zegt Nico van der Klugt van de truckproducent in Zwolle.

Veiligheid

"En vergeet niet de verkeersveiligheid, die groter wordt. Elektronica is 24 uur per etmaal alert, geconcentreerd en grijpt in als dat nodig is. Want chauffeurs mogen dan nog zo professioneel en goed zijn, d'r zijn altijd momenten dat hun aandacht verslapt."

Dat is ook de mening van minister Schultz, die op de A28 bij Zwolle vanochtend meereed. "De meeste ongelukken gebeuren door menselijk falen. Dus als de elektronica de controle van het voertuig overneemt, zal dat veel ongelukken schelen."

Het gekoppeld rijden vergt nog veel onderzoek. Dat zal vooral gebeuren in Zweden en Duitsland. In 2018 staan ook proeven op het programma waarin de chauffeurs die achter de eerste truck rijden, niet meer zelf hoeven te sturen.

Personenauto's

En nog verder in de toekomst kunnen personenauto's meerijden in de trein van vrachtwagens. Van der Klugt: "Dan heb je pas echt groot voordeel." Maar hij verwacht dat dat nog wel 30 tot 40 jaar kan duren.                

Zelfrijdende vrachtwagens op de snelweg

STER reclame