Belgische webwinkels balen van moordende concurrentie uit Nederland

ANP
Geschreven door
Joris van Poppel
Correspondent België

Nederlandse online-winkels zijn bij de zuiderburen enorm succesvol. Zo succesvol dat Belgische internetwinkels er nauwelijks tegenop kunnen.

Volgens de Belgische ondernemersvereniging Comeos liep België vorig jaar 2,4 miljard euro aan internethandel mis. Dat komt doordat Belgen relatief veel in het buitenland bestellen, vorig jaar zo’n 42 procent van alle online-bestedingen.

Vooral Nederlandse en Franse websites profiteren daarvan. Nederlandse internetwinkels leveren doorgaans sneller in België dan Belgische winkels. Daarom bestellen Belgen steeds vaker bij Nederlandse websites.

Oneerlijke concurrentie

Bij het Nederlandse Docdata – dat de distributie voor enkele grote webwinkels regelt – steeg het aandeel pakketjes voor België de afgelopen drie jaar van 4 naar 12 procent van het totaal. "Vanuit onze opslag in Waalwijk kunnen wij eenvoudig de Belgische markt bedienen”, aldus Jacqueline van den Heuvel van Docdata. "We leveren vaak sneller dan Belgische bedrijven.”

Belgische bedrijven spreken van oneerlijke concurrentie. Werken in de avonduren is in België duurder en streng gereguleerd. De meeste online-shops werken daarom niet na 17.00 uur, terwijl de meeste bestellingen pas na 20.00 uur binnenkomen.

De concurrentie met de buurlanden is moordend.

Dominque Michel

"Wie ’s avonds bestelt, krijgt zijn bestelling op z'n vroegst twee dagen later”, zegt Luc van Mol van het Belgische kledingbedrijf ZEB. "Dat kost ons klanten en omzet. De volgende dag leveren is tegenwoordig de norm en daar kunnen we eigenlijk niet aan voldoen.” Het kledingbedrijf overweegt zijn distributiecentrum naar Nederland te verhuizen, om sneller in België te kunnen leveren. Ook een andere grote Belgische kledingketen, JBC, heeft dat al gedaan.

Ondernemersvereniging Comeos wil dat de Belgische regering de regels voor internetwinkels versoepelt. "Onze lonen liggen 20 procent hoger en na 20.00 uur ’s avonds kunnen we nauwelijks personeel inzetten”, zegt Dominque Michel van Comeos. "De concurrentie met de buurlanden is moordend. Als de regels niet veranderen, rijden we een verloren koers.” 

STER Reclame