Na zes jaar crisis ging het in 2014 weer redelijk goed met de horeca.
NOS Nieuws

Na zes jaar crisis klimt horeca uit dal

De horeca klimt uit het dal. Na zes jaar crisis, waarin 1 miljard euro aan omzet in rook opging, zit 38 procent van de ondernemers in deze sector weer in de plus. Dat is het hoogste percentage in zes jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

De succesvolle bedrijven verwachten ook in 2015 groei. "Maar tegelijkertijd zie je een evengroot deel dat nog lang niet profiteert van het herstel. Het verschil tussen de groeiers en de achterblijvers wordt steeds groter", zegt directeur Jan-Willem Grievink van het FSIN. Dat baart hem zorgen, want veel van die achterblijvers zullen het uiteindelijk niet redden.

"Die hebben de afgelopen jaren niet of nauwelijks geïnvesteerd, waarschijnlijk omdat ze niet durfden. Of omdat ze hoopten dat het na de crisis vanzelf wel weer goed zou komen. En als je niet investeert, word je voor consumenten al snel ouderwets en keren ze zich van je af."

Vooral de klassieke dorpsrestaurants, waar je kunt eten tussen zes en acht uur ’s avonds, komen in de gevarenzone. Grievink: "En daar zijn er nog heel veel van in ons land. Ouderwets ingericht… Consumenten willen de hele dag ergens kunnen eten in een eigentijdse sfeer, met gratis internet, en een gratis krant"

Massaal omarmen consumenten volgens Grievink nieuwe concepten als de Foodhal in Amsterdam en Rotterdam en de nieuwste mega Jumbo-supers waar koks 'live' eten bereiden.

Zelf kiezen

Wat volgens het FSIN ook erg in is: dat klanten zelf kunnen bepalen hoe hun maaltijd of snack eruit ziet; wel of geen tomaat op een broodje, wel of geen sperzieboontjes erbij. "Als je dat regelt voor je klanten, doe je het goed."

Nederland loopt wat de groei van de horeca betreft achter op landen als Duitsland, Engeland, België en de Verenigde Staten. Grievink: "Daar herstelt de horeca zich na de crisis al langer. In ons land was de horeca relatief duur. Als consument kon je behoorlijk geld besparen door niet buiten de deur te eten. Nederlandse supermarkten zijn spotgoedkoop, dus dat versterkte elkaar. Je kon als consument geld besparen door 'thuis uit eten te gaan'. Dat is nu een beetje over. Het dieptepunt voor de horeca is voorbij en ook in Nederland gaat de sector weer groeien."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl