Het is een wereldprimeur voor de Rotterdamse haven, maar voor oude kraanmachinisten is het even slikken. Op de Tweede Maasvlakte is vandaag voor het eerst een groot containerschip gelost op een volautomatische terminal, met onbemande kranen. Kraanmachinisten zijn daarbij nog wel nodig, maar ze zitten nu in een kantoor, achter een scherm. 

De Marstal Maersk is vandaag het eerste containerschip dat met de nieuwe kranen van APM Terminals op de Tweede Maasvlakte wordt gelost. Het gevaarte van de Deense reder is 400 meter lang, bijna 59 meter breed en behoort tot de grootste containerschepen ter wereld. 

Afbrokkelend koninkrijk

Juist omdat de schepen steeds groter worden, zijn er grotere kranen nodig. Die nieuwe kranen draaien zo snel dat het fysiek niet meer mogelijk is om erop te zitten. De kraanmachinist zou teveel G-krachten te verduren krijgen. Dus worden de robotkranen op afstand bediend, met een joystick. 

Het zijn grotendeels nog steeds dezelfde kraanmachinisten die de kranen besturen, maar volgens verslaggever Henrik-Willem Hofs hebben veel van hen toch het gevoel dat hun vakmanschap aan het verdwijnen is. "De kraanmachinist was de koning van de haven. Nu zit hij in een kantoor. Het is toch het afbrokkelen van een koninkrijk. Aan de andere kant vinden de mannen het wel een stuk comfortabeler."

Kraanmachinist aan het werk op een 'oude' kraan ANP

Door de automatisering gaan er geen banen verloren. Iedere kraan heeft, op afstand, zijn eigen machinist. Toch maken veel havenwerkers in Rotterdam zich wel zorgen.

De containersector is enorm in beweging. Nieuwe terminals gaan open en sommige reders wisselen van terminal. Het aantal containers groeit wel, maar niet zo hard.

Vanwege de onrust in de sector gingen afgelopen week honderden havenwerkers in Rotterdam de straat op om te demonstreren. Henrik Willem Hofs: "Er is sprake van overcapaciteit en concurrentie. De bonden zijn bang dat er banen verdwijnen en maken zich zorgen over alle ontwikkelingen. Ook over automatisering." 

STER reclame