Wat als mijn tv op zwart komt te staan?

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Ziggo begint met omschakeling van 2,3 miljoen aansluitingen

In november zijn kabelbedrijven Ziggo en UPC gefuseerd. Klanten van Ziggo gaan over op het netwerk van UPC. Ziggo is vandaag in Gorredijk begonnen met de omschakeling.

Waarom gaan UPC en Ziggo fuseren?

Met de fusie hopen de kabelbedrijven geld te kunnen besparen en efficiënter te werken door elkaars "sterke punten aan te vullen". Het moederbedrijf van UPC heeft Ziggo overgenomen, ze gaan samen verder onder de naam Ziggo. Samen hebben zij 4,4 miljoen klanten, dat is 90 procent van de Nederlandse kabelmarkt.

Wat betekent dit voor klanten van UPC en Ziggo?

Momenteel verandert er nog niets voor klanten van UPC. Klanten van Ziggo die digitaal televisie kijken, gaan over op het netwerk van UPC en moeten daarom hun tv of decoder opnieuw instellen. Ook geplande opnames en favorietenlijsten van zenders moeten opnieuw worden ingesteld. Deze klanten krijgen hier van tevoren een brief over.

Wat als de tv op zwart komt te staan?

Het aanpassen van het netwerk door Ziggo betekent voor veel bewoners dat het beeld tijdelijk op zwart komt te staan. Als Ziggo klant moet je zelf actie ondernemen om dit te verhelpen. In de brief die klanten krijgen, staat een uitgebreid stappenplan hoe de tv of decoder opnieuw ingesteld kan worden.

Het kan zijn dat mensen hier hulp bij nodig hebben. In verschillende steden zijn op het moment dat Ziggo daar het netwerk aanpast servicepunten van Ziggo aanwezig. Hier kunnen klanten met vragen terecht of kan er iemand komen helpen met het installeren.

Ook kunnen bewoners die er niet uitkomen de hulp inschakelen van buurtbewoners. Wanneer buren een Ziggo-poster voor het raam hebben hangen, kunnen zij helpen met het opnieuw installeren van de tv of decoder.

Hoelang gaat het duren?

Het opnieuw instellen van de apparatuur duurt hooguit tien minuten. Het gaat om dezelfde handelingen als bij het aansluiten van een nieuwe televisie.

Ziggo begint vandaag dus in Gorredijk met het aanpassen van het netwerk. De komende maanden zal het netwerk ook in andere steden en regio's klaargemaakt worden. Het is nog onbekend hoelang het gaat duren voordat alle Ziggo klanten zijn overgezet.

Wordt het duurder?

De aangeboden hulp bij het opnieuw instellen van de tv of decoder is kosteloos. Of vanwege de fusie de abonnementstarieven worden aangepast, is nog niet bekend. Ziggo laat klanten op tijd weten als er wijzigingen komen.

STER Reclame