Burgers hoeven minder vaak naar het loket te komen door verdergaande digitalisering
NOS Nieuws

Gemeenten willen geen dure software

Zo'n zestig gemeenten hebben een advocaat in de arm genomen na een tariefverhoging van automatiseringsbedrijf PinkRoccade. Het bedrijf levert software aan ongeveer 200 gemeenten. Het pakket wordt komend jaar flink uitgebreid, waardoor burgers voor veel diensten, zoals het aanvragen van een nieuw paspoort, niet meer naar het gemeenteloket hoeven te komen.

De gemeenten stellen dat PinkRoccade de software ongevraagd heeft verbeterd en uitgebreid, waardoor de prijs komend jaar tot ruim 40 procent hoger is geworden. De gemeenten, waaronder Elburg en Gorinchem, hebben een brief gestuurd aan PinkRoccade waarin zij zeggen dat ze komend jaar het oude tarief blijven overmaken.

Digitalisering

PinkRoccade heeft de uitbreiding in gang gezet toen het Rijk de verplichting wilde invoeren om gemeentelijke dienstverlening in 2015 digitaal te laten gebeuren. Die verplichting is uitgesteld. Maar het bedrijf heeft al geïnvesteerd in verdergaande digitalisering van de gemeenten en zegt daar ook los van de verplichting van het Rijk voor te kiezen.

Algemeen directeur Han Knoopen zegt hierover: "We hebben miljoeneninvesteringen gedaan, zodat ambtenaren werk uit handen genomen kan worden. Dat zal de overheid uiteindelijk minder kosten, niet meer. Nu is het zo dat ruim 70 miljoen per jaar aan onder meer loonkosten wordt verspild doordat mensen naar het gemeenteloket moeten komen."

Maar de advocaat van de gemeenten, Wim Klostermann, ziet dat anders: "Het is een bedrijfsrisico dat ze geïnvesteerd hebben in innovatie die nu nog niet verplicht is gesteld. Dat risico kunnen ze niet afwentelen op de gemeenten."

Betere dienstverlening

Het bedrijf zegt dat het met de gebruikersvereniging van de gemeenten heeft overlegd over de aanpassingen. De voorzitter van die vereniging, burgemeester Jos Heijmans (D66) van Weert, bevestigt dit. Hij zegt dat de leden hem hebben gevraagd om met het bedrijf te praten nadat de nieuwe tarieven afgelopen zomer bekend werden.

Volgens Heijmans hebben de onderhandelingen de gemeenten extra voordeel opgeleverd. Ook betekent de uitbreiding van het pakket volgens hem een grote verbetering in de dienstverlening aan burgers.

Hij wijst erop dat het gemeenten vrij staat om hun eigen contract met het bedrijf op te zeggen. Volgens de gemeenten kost het echter veel tijd, geld en moeite om naar een andere aanbieder over te stappen.

PinkRoccade zegt met de gemeenten individueel in gesprek te gaan. "In veel gevallen komen we daar tot nu toe ook uit met elkaar", aldus Knoopen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl