Tech 2015: meer mobiel internet, minder kosten

time icon
Tele2
Geschreven door
Rachid Finge
Techredacteur

Aan het eind van 2014 kijken we op NOS.nl vooruit naar de ontwikkelingen op het gebied van internet en technologie. Samen met mensen uit de industrie beschouwen we het komende jaar voor. Deze keer: Jeff Dodds, de CEO van Tele2 Nederland. De Brit was vanwege de kerstdagen in Engeland toen we hem telefonisch spraken.

Voor we vooruit kijken: wat blijft het meest bij uit 2014? 

Ik ben in april begonnen bij Tele2, dus voor mij persoonlijk is alles memorabel. Wat me het meest zal bijblijven, is de dag waarop we ons 4G-netwerk aankondigden. Daar hebben we de laatste twee jaar heel hard voor gewerkt. 

Wat wordt de belangrijkste ontwikkeling in 2015? 

Internationaal gezien is Nederland op het gebied van mobiel internet een vreemde eend in de bijt. Mobiel internet is hier relatief duur en wordt relatief weinig gebruikt. In Zweden, onze thuismarkt, verbruiken consumenten gemiddeld 1,8 gigabyte aan data per maand op een mobiel netwerk; in Nederland is dat maar 0,4 gigabyte. Ik denk dat de Nederlandse markt klaar is voor groei in 2015, zeker nu video op mobiel belangrijk wordt. En ik ben benieuwd wat er gebeurt met de prijs, want die is nu relatief hoog. 

Is de prijs de enige reden dat er in Zweden meer data worden verbruikt dan in Nederland?

Volgens onderzoek is dat de belangrijkste reden, maar niet de enige. Nederlanders zitten vaker op wifi. In andere landen zie je dat de kwaliteit en prijs van 4G-internet zo gunstig zijn, dat mensen niet meer de moeite nemen om op zoek te gaan naar een wifi-netwerk en in te loggen. 

Tele2 lanceert in 2015 een eigen 4G-netwerk, maar toch heeft Tele2 al mobiele klanten. Kun je dat uitleggen?

We zijn een virtuele mobiele aanbieder. Dat betekent dat we een overeenkomst hebben met T-Mobile. We betalen hen voor het verbruik van belminuten, sms'jes en data. Die kosten rekenen we door aan onze klanten. Mobiele Tele2-klanten gebruiken dus eigenlijk het 2G- en 3G-netwerk van T-Mobile. De meeste mensen weten inmiddels dat internetten via 4G veel sneller gaat. Daarom bouwen we ons eigen 4G-netwerk. Straks zijn we de eerste mobiele aanbieder ter wereld die alleen maar 4G heeft. 

Het kan zeker dat de prijzen in 2015 omlaag gaan, aangezien de prijzen in Nederland hoog zijn.

Jeff Dodds over mobiel bellen en internetten

Bellen via 4G kent nog veel technische uitdagingen. 

Dat klopt, maar het biedt ook veel voordelen. Zo is de geluidskwaliteit veel beter, alsof degene die je belt naast je staat, en verder duurt het minder lang voordat je verbinding hebt. Ook is bellen via 4G voordelig voor de batterijduur, omdat het minder stroom verbruikt dan bellen via 2G of 3G. De grootste horde is dat de telefoons bellen via 4G moeten ondersteunen. Van al onze mobiele klanten heeft nog maar 20 procent een toestel dat dat kan. Voor ons is het belangrijk dat dat groeit.

Ook kun je via 4G niet bellen met mensen die nog 2G of 3G hebben.

Voor de korte termijn is het simpel: we behouden het contract met T-Mobile. Als je iemand belt die geen 4G hebt, word je eventjes teruggezet naar 3G. Er komt een moment dat de meeste mensen telefoons hebben die via 4G kunnen bellen. We gaan geen duur contract met een concurrent houden voor een paar klanten die niet willen overstappen. We moeten voorzichtig bekijken wanneer het juiste moment is om helemaal over te gaan. 

In het verleden waren er vijf mobiele netwerken in Nederland, nu drie, in 2015 weer vier. Waarom zou een vierde netwerk ditmaal wel succes hebben?

Bij de veiling van 4G-frequenties hebben we 80 procent minder betaald dan onze concurrenten. Ook hoeven we geen 2G- en 3G-netwerken te onderhouden. Het dataverbruik via ons 4G-netwerk is 85 procent goedkoper dan via onze overeenkomst met T-Mobile. Ik kan nog niets zeggen over de prijzen voor onze klanten, maar laten we het erop houden dat we de gevestigde orde willen uitdagen. Dat zit in ons DNA.

Mobiele netwerken in Nederland

AanbiederActief
KPN1994 - nuBegon als PTT
Vodafone1995 - nuBegon als Libertel
T-Mobile1999 - nuBegon als Ben; in 2003 overgenomen door T-Mobile
Dutchtone1999 - 2007Werd in 2003 Orange; in 2007 overgenomen door T-Mobile
Telfort1998 - 2005Heette van 2001 - 2003 O2; in 2005 overgenomen door KPN
Tele22015 -Biedt alleen 4G

Krijgen we in 2015 een prijzenoorlog onder de mobiele aanbieders?

Prijzenoorlog, dat klinkt wat dramatisch. Wij zijn veel later met 4G dan de concurrentie. Intern zeg ik altijd: het is prima om laat op een feestje te verschijnen, maar dan moet je er wel goed uitzien. Daar richten wij ons nu op. We willen een hoop kabaal maken op de markt. Het kan zeker dat de prijzen in 2015 omlaag gaan, aangezien de prijzen hier hoog zijn. Er is ruimte om te zakken. Omdat wij straks alleen 4G hebben, is het voor ons heel belangrijk dat mensen veel internetten via 4G. Dan is de prijs een belangrijke factor.

Acht jaar geleden kon je in Nederland voor 10 euro per maand onbeperkt mobiel internetten. Kan dat in 2015 ook weer?

In sommige landen kan dat nog steeds. Ik ben nu even terug in Groot-Brittannië en vind het dan altijd leuk om rond te kijken. In Nederland betaal je nu voor 2 gigabyte data en zo'n 360 belminuten en sms'jes gemiddeld 32 euro. In Groot-Brittannië krijg je voor 31 euro onbeperkt bellen, sms'en en internetten via 4G. In andere landen zijn duurdere abonnementen aantrekkelijker. Naar mijn idee is er geen twijfel dat dat ook in Nederland gaat gebeuren, maar of dat al in 2015 is, moet nog blijken.

Zodra dat gebeurt, kun je je afvragen waarom mensen thuis nog ADSL of kabel hebben. Hebben ze aan 4G dan niet gewoon genoeg? 

Ik denk dat vast en mobiel internet prima naast elkaar kunnen bestaan. Kabel biedt hogere snelheden dan je nu via 4G kunt krijgen. Op lange termijn heb je misschien gelijk. Met de introductie van 5G in 2020 kan het best zijn dat het niet zo kosteneffectief is om een vaste internetverbinding te houden, maar zo ver zijn we nog niet. 

Tele2 is van oorsprong Zweeds. Wat kan Nederland leren van Zweden? 

Op het gebied van mobiel internet is Zweden zo'n beetje het verst in de wereld. Dus dan vergelijk je Nederland met de beste markt ter wereld. Daar doen ze interessante dingen. Ze hebben bijvoorbeeld contracten afgeschaft, zodat je op elk moment kunt opstappen. Ze willen dus hun klanten behouden met goede producten tegen een goede prijs; niet omdat ze vanwege een contract nou eenmaal vastzitten. Ook is de klantenservice in Zweden beter. Daar gaan we veel van leren.

Waarom hebben klantenservices van mobiele aanbieders zo'n slechte reputatie? Is het echt zo moeilijk om het goed te doen? 

Dat is niet alleen zo bij mobiele aanbieders. Ook bij energiebedrijven en financiële bedrijven; overal waar er veel klanten zijn is klantenservice complex. Maar ik ben het wel met je eens. Veel mensen zoeken contact met de klantenservice vanwege slechte kwaliteit, dus als je goede kwaliteit biedt, is klantenservice minder nodig. Dat is de beste manier om het probleem op te lossen. We hebben nu een once in a lifetime kans om dat te bereiken. 

Als het aan het Europees Parlement ligt, hebben we over een jaar geen buitenlandse belkosten meer. Mobiele aanbieders verzetten zich. Waarom?

Mobiele aanbieders roamen al heel lang op elkaars netwerken, sinds de eerste gsm zo'n beetje. Ik vind het een prima ambitie om kosten voor roaming af te schaffen. Naar mijn idee is alles wat de kosten voor de klant voorspelbaarder maakt een goede zaak, maar sommige dingen kosten wat meer tijd om op te zetten. We zullen in de toekomst een andere aanpak zien, maar misschien niet zo snel. Het is complex om af te schaffen. Eén van onze merken in Zweden heeft roaming al wel afgeschaft. Het kan dus wel.

Wat is er eigenlijk met Frank het schaap gebeurd? 

Hij bestaat nog, in Zweden! Niet veel mensen kennen de geschiedenis van Frank. In Zweden gebruikten we de slogan born to be cheap, maar in Zweden kunnen ze cheap niet goed uitspreken. Daar zeiden ze steeds: born to be sheep. Zo is Frank het zwarte schaap ontstaan. In Zweden zijn er nieuwe tv-reclames waarin hij voorkomt, maar in Nederland werkt de grap met cheap en sheep niet zo goed. Ik denk niet dat we Frank nog terugzien in Nederland. Zeg nooit nooit, maar het is onwaarschijnlijk. 

Telecombazen zijn vaak onbekend, maar er is een uitzondering: John Legere, de baas van T-Mobile in de VS, is haast een celebrity. Iets voor jou?

Ieder z'n meug. Als CEO heb ik een hoop verplichtingen aan aandeelhouders, werknemers en klanten. Als het zou helpen om m'n gezicht meer te laten zien op sociale media of voorpagina's van kranten, dan zou ik dat doen. Op dit moment wil ik me richten op goede producten en daarvoor hoef ik geen publiek figuur te worden. We zijn best ingetogen bij Tele2: we vinden het leuk om de grote jongens uit te dagen, maar het is onnodig om dat zo publiekelijk uit te vechten.

Je bent dit jaar verhuisd van Engeland naar Nederland. Hoe was dat?

Het was verrassend eenvoudig. Voor een Brit is Nederland heel dichtbij. Onze kinderen van 6 en 3 gaan naar een school in Den Haag. Ze hebben het leuk en spreken beter Nederlands dan ik. We zaten laatst in een KLM-vlucht en m'n 6-jarige begon in het Nederlands met een stewardess te praten. Bijna iedereen in Nederland spreekt prachtig Engels. Voor mij als Brit is dat soms best gênant. Als ik in een winkel of restaurant Nederlands spreek, dan vinden mensen me al gauw hopeloos en schakelen ze over naar Engels. Ik kan niet eens doen alsof ik Nederlands ben. Als ik 'hallo' heb gezegd, hebben ze al door dat ik een Brit ben. 

Je komt eigenlijk uit de auto-industrie. Heb je daar iets aan in je huidige baan? 

Mijn laatste baan in de autowereld was bij Honda. Een auto koop je voor een veel langere tijd dan een smartphone. Het is voor autofabrikanten daarom heel belangrijk dat ze op het lijstje staan van merken die mensen overwegen te kopen. Die extra focus op klanten in de auto-industrie, daar kan de mobiele wereld nog wat van leren. Een ander verschil is dat de meeste auto's niet online worden verkocht, maar bij een dealer. In de telecom wordt juist veel online verkocht, maar als je dan toch een winkelformule hebt, dan kun je veel leren van hoe de auto-industrie het aanpakt.

STER Reclame