Een lange rij bij een bioscoop die The Interview vertoont EPA

De dreiging van een aanslag weerhoudt Amerikaanse bioscoopbezoekers er niet van om The Interview te zien. Veel van de zalen waar de komedie deze Kerst in première ging, waren uitverkocht. 

Distributeur Sony besloot de film over een aanslag op de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un niet uit te brengen nadat hackers hadden gedreigd met aanslagen. Toen dat als een overreactie werd gezien, ging het bedrijf overstag en liet het bioscopen vrij de film te vertonen. 

Bedankje

Aanvankelijk zou de film in 3000 bioscopen gaan draaien. Dat zijn er nu zo'n 300 geworden. Opvallend genoeg zitten er veel onafhankelijke bioscopen en zelfs filmhuizen bij; grote ketens kijken de kat uit de boom. 

Een van de hoofdrolspelers uit de film, Seth Rogen, sprak bij een voorstelling het publiek toe. "We willen jullie bedanken. Als er niet dit soort bioscopen en dit soort mensen waren, zouden deze vertoningen nooit hebben plaatsgevonden."

Opkomen voor vrijheid

In veel bioscopen werden speciale vertoningen georganiseerd, met bijvoorbeeld een hapje en een drankje. In een enkel geval werd voor de film God bless America gezongen door de filmzaal.

"We komen op voor de vrijheid", zegt een bioscoopeigenaar in Manhattan. "We laten zien dat Amerikanen zich niet laten zeggen wat ze wel of niet mogen zien. Ik ben nergens bang voor."

"Iemand in Noord-Korea heeft het recht niet ons zo bang te maken dat we deze film niet zien", zei een bezoeker in Arkansas. Hij gaf toe dat hij de film anders waarschijnlijk niet zou hebben gezien. 

Veel belangstelling voor The Interview

Incidenten bleven uit bij de vertoningen. Slechts op enkele plekken was voor de zekerheid politie ingezet.

Voor wie toch niet naar de bioscoop durft, is de film ook thuis digitaal te zien, bijvoorbeeld via YouTube, Xbox Video en een speciale Sony-site. Voor 5,99 dollar is de film 48 uur lang te bekijken.

Ondanks het enthousiasme van de bezoekers zal Sony waarschijnlijk veel minder verdienen in het openingsweekend dan gepland. Er was geschat dat het 30 miljoen dollar zou worden; dat komt nu naar verwachting uit op zo'n 3,5 miljoen dollar.

STER reclame