Trein Hilversum ontspoorde door slecht onderhoud

Het onderhoud aan het spoor schiet tekort

De treinontsporing bij Hilversum in januari is mede veroorzaakt door slecht onderhoud aan de wissel. Dat blijkt uit een rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De wissel was kapot. Hij stond op rechtdoor, maar toen de trein er gedeeltelijk overheen was, sloeg de wissel opeens om en liepen de wielen van de achterste rijtuigen uit de rails.

Vermoeiingsbreuk

De Onderzoeksraad zegt dat in een onderdeel van de wissel een zogenoemde vermoeiingsbreuk zat. Door die breuk ging de wissel in de verkeerde stand toen de trein eroverheen reed. Het onderdeel was in de fabriek niet goed gemaakt en de wissel verkeerde in slechte staat. Uiteindelijk was het kleine, maar essentiële onderdeel niet bestand tegen de druk van de treinen.

Op beveiligingscamera's is de ontsporing te zien

Volgens de Onderzoeksraad wist ProRail niet van de slijtage aan de wissel. Daardoor werd de wissel onveilig zonder dat iemand het in de gaten had. Dat vindt voorzitter Joustra de "belangrijkste zorg". Uit het onderzoek van de raad blijkt dat het schampen van de wissels ook op andere plekken voorkomt. De afgelopen maanden zijn bij al die wissels het zwakke onderdeel vervangen.

Spoorveiligheid

De raad constateert in het rapport ook dat het spooronderhoud zich vooral richt op het voorkomen van verstoringen en vertragingen. Volgens de Onderzoeksraad kan dat er onbedoeld toe leiden dat "die ontwikkeling ten koste kan gaan van de spoorveiligheid." Het ongeluk op het spoor bij Hilversum is daarvan een voorbeeld.

Daarom pleit de Onderzoeksraad ervoor dat het onderhoud van het spoor meer wordt gericht op het waarborgen van de veiligheid en niet alleen op het voorkomen van storingen. Daarop spreekt de raad niet alleen ProRail aan, maar ook staatssecretaris Mansveld die verantwoordelijk is voor het bewaken van de kwaliteit van het onderhoud.