Nieuw Barcelona-shirt verhit de gemoederen
In Barcelona is ophef ontstaan over het mogelijke nieuwe shirt voor komend seizoen. Kledingsponsor Nike heeft een ontwerp aan de club gepresenteerd en dat bevat, voor het eerst in de 115-jarige historie, horizontale strepen. Dat meldt de Spaanse krant Sport, die ook een afbeelding van het nieuwe tenue publiceerde. Barcelona-fans reageren op sociale media boos op het nieuwe ontwerp.
Het nieuwe blauwe shirt telt vier brede rode strepen. Dat is een duidelijke stijlbreuk met het verleden, waarin altijd varianten met verticale strepen te zien zijn geweest. Ook het uit-shirt van Barcelona ondergaat een metamorfose; daarop is prominent de Catalaanse vlag te zien.
Volgens de Spaanse krant is het nieuwe ontwerp al goedgekeurd door voorzitter Josep Bartomeu. De rest van het bestuur zou zich nog over het voorstel van Nike moeten buigen. De nieuwe tenues van Barça worden normaal gesproken aan het einde van het jaar officieel gepresenteerd.
Commerciële motieven
De verkoop van shirts is een belangrijke inkomstenbron voor zowel Nike als Barcelona. De drastische wijzigingen lijken dan ook vooral commerciële motieven te hebben. Door gebrek aan grote successen is de verkoop van Barcelona-shirtjes de afgelopen seizoenen teruggelopen. Een revolutionair nieuw tenue zou voor een nieuwe impuls in de verkoop kunnen zorgen.
Op sociale media maken veel Barcelona-fans duidelijk tegen het nieuwe ontwerp te zijn, zowel om historische als commerciële redenen. In een peiling op de website van Sport zegt ruim driekwart van de deelnemers dat het nieuwe shirt niet mooi is.