Is er nog hoop voor speelgoedwinkels?

Dat de zelfstandige speelgoedwinkels in Nederland het zo moeilijk hebben, is duidelijk. Behalve dat zij enorme concurrentie ondervinden van grote, machtige ketens als Bart Smit, Intertoys, Blokker en door internet, zijn er ook andere zaken die het speelgoed als lokkertje hebben ontdekt: Kruidvat, Action, bouwmarkten. "Je hoeft dus niet meer per se naar een speelgoedwinkel voor speelgoed", zegt Alexander Heijkamp, retailexpert van de Rabobank.

Sinds 2003 is het aantal zelfstandige zaken meer dan gehalveerd: van ruim 750 tot 300 nu, blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker Locatus.

Volgens Dirk Mulder, sectormanager retail bij ING, zijn zelfstandigen uiteindelijk toch te weinig onderscheidend. "Daardoor kunnen ze niet op tegen de grote ketens en internet. Winkeliers denken dat ze met houten speelgoed en dergelijke heel anders zijn. Het publiek vindt educatief speelgoed inderdaad heel belangrijk, maar als het om de prijs gaat, kiezen ze toch voor Toys R Us en andere ketens."

Weinig hoop

Alexander Heijkamp van de Rabobank is ook weinig hoopvol. "Consumenten hebben heel veel keuze waar ze speelgoed kunnen kopen: van tankstation tot drogist, van supermarkt tot doe-het-zelf-zaak. Mensen hoeven niet per se meer naar een speelgoedwinkel. Tegenwoordig zitten die winkels ook op plaatsen waar niet zo veel mensen meer komen. Dat is een groot probleem."

En consumenten hebben weinig tijd. "Het is niet voor niks dat online-winkels de omzet zo zien stijgen. Daarbij komt ook nog eens dat veel mensen voor 5 december lootjes trekken via internet en komen de cadeausuggesties - te koop via internet - er gratis bij."

Tel daarbij op nog de economische crisis. In 2008 gaf Nederland 1 miljard euro uit aan speelgoed, vorig jaar was dat 780 miljoen. Een kwart van de omzet is zo'n beetje verdampt. 

Bankplekken

Peter Schoonhoven heeft, samen met zijn echtgenote, een speelgoedzaak in Zevenhuizen. De treinen rijden door de winkel. "Ja, zorgelijk, dat dit soort winkels verdwijnt. Als deze winkel ooit te koop komt te staan, is er geen bank die dat financiert, zal geen Bart Smit of Blokker-concern geïnteresseerd zijn. Dat is ontzettend jammer."

STER reclame