Vliegtuigen van Malaysia Airlines op Kuala Lumpur International Airport EPA

Voor de tweede keer in korte tijd heeft Malaysia Airlines excuses moeten aanbieden voor een mislukte reclamecampagne. De luchtvaartmaatschappij stuurde een tweet die sommigen herinnerde aan de recente vliegtuigrampen van het bedrijf.

"Wil je ergens naartoe, maar weet je niet waarheen?", twitterde @MAS ter promotie van een eindejaarsactie. Als hashtag werd #keepflying toegevoegd. Op internet werd meteen een verband gelegd met de verdwenen vlucht MH370 van de maatschappij.

MH370 verdween in maart tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar Peking met 239 mensen aan boord. Het is tot op de dag van vandaag niet duidelijk wat er is gebeurd. 

Bucketlist

Het bedrijf verwijderde de tweet snel en bood excuses aan. Volgens een woordvoerder wilde Malaysia Airlines niemand beledigen en was de tweet bedoeld om mensen te inspireren. 

In september beging Malaysia Airlines ook een blunder met een reclame-uiting. Toen werd reizigers gevraagd na te denken over hun bucketlist, oftewel wat ze nog wilden doen voor hun dood. Ook toen moesten mensen meteen aan de rampvluchten denken. 

Verlies

Malaysia Airlines presenteerde vandaag de kwartaalcijfers. Het verlies in het derde kwartaal groeide met 53 procent naar ruim 130 miljoen euro. 

Door de rampen met vluchten MH370 en MH17 reizen er veel minder mensen met Malaysia Airlines. Het verlies werd enigszins beperkt door de goedkopere brandstof.

Het waren de laatste kwartaalcijfers voordat het bedrijf aan het einde van dit jaar wordt overgenomen door de Maleisische overheid. Dan worden 6000 van de 20.000 werknemers ontslagen. 

STER reclame