Nederlander weg kwijt in woud duurzaamheidskeurmerken

Diverse keurmerken op een doos eieren ANP

Zeventig procent van de Nederlanders vindt dat er te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1100 mensen, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal.

Consumenten weten door het woud aan keurmerken niet welke predicaten de garantie geven dat het product echt duurzaam is, zegt directeur Vera Dalm van Milieu Centraal. Bij veel keurmerken ontbreekt het volgens haar aan onafhankelijke controle.

"Probleem is onder meer het moeilijke onderscheid tussen fabriekslogo's en keurmerken. Alleen al voor eieren zijn er bijna twintig logo's en keurmerken."

De Keurmerkwijzer van Milieu Centraal toont een waaier aan predicaten voor duurzaamheid. Slechts enkele keurmerken garanderen dat het product in alle opzichten duurzaam is. Zo zijn er logo's die weergeven dat vlees diervriendelijk is geproduceerd, maar niet milieuvriendelijk. Andere logo's garanderen een milieuvriendelijke productie, maar niet of er een eerlijke handel is geweest.

Er is bij consumenten weinig kennis over de betekenis van de afzonderlijke keurmerken, zegt Dalm. "Het groene blaadje van het Europees keurmerk voor biologische landbouw wordt nauwelijks gezien als betrouwbaar, terwijl dit een breed geaccepteerd en gecontroleerd keurmerk is. Een logo voor wc-papier en luiers dat helemaal niets over duurzaamheid zegt, scoort daarentegen hoog."

In opdracht van de overheid doet Milieu Centraal onderzoek naar een duidelijker systeem. De organisatie is daarvoor in gesprek met keurmerkhouders, brancheorganisaties en supermarkten. 

STER Reclame