Diverse keurmerken op een doos eieren ANP

Zeventig procent van de Nederlanders vindt dat er te veel duurzaamheidskeurmerken zijn. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1100 mensen, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal.

Consumenten weten door het woud aan keurmerken niet welke predicaten de garantie geven dat het product echt duurzaam is, zegt directeur Vera Dalm van Milieu Centraal. Bij veel keurmerken ontbreekt het volgens haar aan onafhankelijke controle.

"Probleem is onder meer het moeilijke onderscheid tussen fabriekslogo's en keurmerken. Alleen al voor eieren zijn er bijna twintig logo's en keurmerken."

Er is bij consumenten weinig kennis over de betekenis van de afzonderlijke keurmerken, zegt Dalm. "Het groene blaadje van het Europees keurmerk voor biologische landbouw wordt nauwelijks gezien als betrouwbaar, terwijl dit een breed geaccepteerd en gecontroleerd keurmerk is. Een logo voor wc-papier en luiers dat helemaal niets over duurzaamheid zegt, scoort daarentegen hoog."

In opdracht van de overheid doet Milieu Centraal onderzoek naar een duidelijker systeem. De organisatie is daarvoor in gesprek met keurmerkhouders, brancheorganisaties en supermarkten. 

STER reclame