Franchisenemers komen vaak in conflict met hun moederbedrijf ANP XTRA

Franchisers meer in conflict met moederbedrijven

tijd van publicatie

Veel franchisenemers liggen overhoop met hun moederbedrijf. Ze zeggen dat de contracten die ze hebben met de franchisegevers slecht zijn voor hun winkels.  

Volgens die ondernemers zijn de afspraken met het moederbedrijf oneerlijk. De franchisegevers zijn vaak niet bereid daar iets aan te veranderen.

Duur deeg

Een voorbeeld is Bakker Bart. Meer dan vijftig Bakker Bart-ondernemers hebben samen een rechtszaak tegen het moederbedrijf aangespannen. Ze vinden dat  Bakker Bart teveel geld van ze eist. 

Zo moeten de  ondernemers verplicht brooddeeg bij het moederbedrijf kopen, terwijl het dit zelfde deeg voor minder verkoopt aan de concurrentie. 

In een waas van verliefdheid zetten ondernemers hun kruisje op het contract

Joke Mikes, Justion Advocaten

Advocaat Joke Mikes staat franchisers bij die een juridisch conflict hebben met moederbedrijven. Volgens haar stellen grote bedrijven de franchisecontracten vaak te rooskleurig voor. 

"Veel aspirant-franchisers willen graag ondernemer worden. Tegelijkertijd willen ze zich veilig voelen onder de paraplu van een grote franchise-formule. Ze worden als het ware het hof gemaakt door het moederbedrijf. In een waas van verliefdheid zetten ze hun kruisje op het contract."

Vaak geen goede contracten met franchisenemers

Advocaat Joke Mikes staat regelmatig franchisenemers bij als ze onenigheid hebben met het moederbedrijf.

Bedrijven spiegelen ondernemers vaak een inkomen voor dat ze uiteindelijk bij lange na niet halen, zegt Mikes.

Publiciteit

Romana Engeman, directeur van de Nederlandse Franchise Vereniging, denkt niet dat de problemen bij franchisers worden veroorzaakt door slechte afspraken. "De moeilijkheden komen eerder door de economische situatie dan door het franchisemodel."

Bovendien, stelt Engeman, vallen de problemen heel erg mee. "De relatie tussen franchisegevers en -nemers is in de meeste gevallen heel erg goed. Bepaalde kleine partijen werpen een smet op het samenwerkingsmodel door de publiciteit te zoeken."

Franchisers moeten meedelen in de kosten én opbrengsten van webshops

Romana Engeman, directeur Nederlandse Franchise Vereniging

Engeman wijst erop dat er in 2013 ruim 30.000 franchisevestigingen in Nederland waren. "Terwijl er slechts 19 juridische conflicten speelden tussen franchisenemers en -gevers."

Bij een aantal van die conflicten gaat het wel om meerdere filialen. In het geval van Bakker Bart spannen meer dan 50 ondernemers een rechtszaak aan. De gehele Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers eist 200 miljoen euro van het moederbedrijf. 

'Samenwerken belangrijk bij aanpassing van formules"

Romana Engeman, algemeen directeur van de Nederlandse Franchise Vereniging.

Bij Albert Heijn zijn de franchisers het al jaren oneens met het moederbedrijf over het winkelen op internet. Over hoeveel geld franchisers krijgen voor het verlies aan omzet door verkoop op Albert.nl kunnen ze maar geen overeenstemming bereiken. 

"Webwinkels vormen voor franchisers regelrechte concurrentie van het eigen moederbedrijf," zegt Mikes. Zij wil dat franchisenemers meedelen in de opbrengsten uit de online verkoop. 

Daar is Engeman het mee eens. "Internet kan niet meer genegeerd worden. De contracten tussen franchisenemers en -gevers moeten aangepast worden op online activiteiten." 

Vandaag zal op een congres in Houten gesproken worden over de toekomst van het franchisemodel. 

STER Reclame