Door de discussie over het uiterlijk van Zwarte Piet worden meer pepernoten verkocht ANP

Pepernoten populair dankzij Zwarte Pietdiscussie

time icon

Nederlandse winkeliers denken dit jaar meer sinterklaasspullen te verkopen dan ooit. De verwachting is dat de sinterklaasomzet 530 miljoen euro is, een stijging van 3 procent ten opzichte van vorig jaar. 

Branchevereniging Detailhandel Nederland schrijft de stijging vooral toe aan de discussie over Zwarte Piet. Nog nooit was er zo vroeg in het jaar al aandacht voor het sinterklaasfeest, zeggen de winkeliers. 

Het leidt er volgens Detailhandel Nederland toe dat consumenten massaal speculaas, chocoladeletters en pepernoten inkopen. De vereniging is blij dat consumenten zich blijkbaar niet laten afschrikken door de commotie over het sinterklaasfeest. 

Vertrouwen

Het toenemende consumentenvertrouwen levert ook een bijdrage aan de verwachte omzetstijging. "Steeds meer mensen zijn optimistisch gestemd over de toekomst", zegt een woordvoerder van Detailhandel Nederland. "Meer mensen vinden een baan en daarmee neemt de onzekerheid af. Sinterklaas is het uitgelezen moment om daar uiting aan te geven."

STER Reclame