Een bekend voorbeeld is de 'opdringkassa' bij tankstations NOS

Bijna overal en op elk moment worden consumenten verleid om te snoepen. Bij de bouwmarkt, in winkels als Zeeman en Bruna, zelfs bij de boekhandel en in het tuincentrum.

Volgens het Voedingscentrum zijn er wel 200 momenten per dag waarop consumenten worden geconfronteerd met (ongezond) eten.

Consumenten maken ongeveer 200 voedselkeuzes per dag.

Voedingscentrum

Een bekend voorbeeld is de 'opdringkassa' bij tankstations, waar de klant tijdens het afrekenen wordt gewezen op - vaak ongezonde - kassakoopjes. 59 procent van de Nederlanders vindt deze aanbiedingen vervelend, blijkt uit onderzoek van het GfK in opdracht van het Voedingscentrum.

"Op een gegeven moment is je wilskracht om nee te zeggen uitgeput", zegt Gerda Feunekes van het Voedingscentrum. 

"Wilt u nog gebruikmaken van onze aanbieding?"

Ongewenste aanbiedingen verleiden consument tot snoepen

"Ik wil de winkeliers oproepen om de gezonde keuze makkelijker te maken", zegt Feunekes. "Leg als ondernemer bijvoorbeeld krentenbollen en appeltjes bij de kassa."

Het centrum start een online-campagne om Nederlanders bewust te maken van de voedselverleidingen.

STER reclame