Voor de training worden stuntvliegtuigjes gebruikt
NOS Nieuws

'Goed dat piloot eens echt schrikt in cockpit'

Internationale luchtvaartinstanties passen de regels aan voor de vliegopleiding van commerciële piloten. Die moeten vanaf volgend jaar niet alleen in simulatoren, maar ook in de praktijk trainen hoe ze moeten handelen als een vliegtuig oncontroleerbaar is geworden. De Bredase luchtvaaringenieur Sunjoo Advani stond aan de wieg van die nieuwe training waarbij piloten in kleine vliegtuigjes en simulatoren leren om te gaan met een noodsituatie.

Waarom wordt de pilotentraining aangepast?

"Loss of control, waarbij de piloot de macht over het vliegtuig verliest, is de belangrijkste oorzaak voor dodelijke ongelukken binnen de luchtvaart. Daarom heb ik op verzoek van de luchtvaartautoriteit van de Verenigde Naties (ICAO) een internationale werkgroep opgericht met vliegtuigfabrikanten, wetenschappers en luchtvaartmaatschappijen."

"Na uitgebreid onderzoek bleek dat de training van piloten aangepast moet worden. Met de nieuwe training zullen vliegers beter in staat zijn om loss of control-situaties te voorkomen. Dit heet upset prevention en recovery training. Overigens is vliegen nog steeds de veiligste manier van reizen; we wilden het alleen graag nòg veiliger maken."

Trainen de piloten nu niet goed hoe ze moeten reageren als ze de macht over het vliegtuig kwijt raken?

"In een test met simulator bleek dat 4 van de 5 piloten verkeerd handelden als we het vliegtuig plotseling in een overtrek situatie brachten en het simulatorvliegtuig ineens naar beneden lieten vallen. Tot nu toe werd vooral op technische mankementen en procedures getraind, wij wisten toen dat het anders moest: trainen in de praktijk op deze extreme situaties."

Hoe werkt die training?

"We trainden dit in de simulator en in stuntvliegtuigjes, je kunt dit namelijk niet gaan oefenen in een passagiersvliegtuig. De simulator is net als een echte cockpit, met alle instrumenten, daar kun je ook de interacties tussen piloten trainen. Alleen het schrik-element is een simulator toch anders. Wij hebben ontdekt dat piloten als ze onverwachts de macht over het vliegtuig verliezen vaak verkeerd reageren."

"Daarom willen we dat ze in stuntvliegtuigjes wennen aan de schrik. Vergelijk het maar met automobilisten die fout handelen als ze voor het eerst in een slip raken. Als je die een slipcursus laat volgen, gaat het daarna veel beter. Ook voor piloten geldt dat het goed is om die schrik een keer te laten ervaren en te voelen wat ze moeten doen om weer rustig door te vliegen."

Wanneer wordt de nieuwe training ingevoerd?​

"Waarschijnlijk volgend jaar, maar veel vliegtuigmaatschappijen lopen al vooruit op de nieuwe situatie en laten piloten alvast een upset prevention en recovery training volgen. Het resultaat van de training is trouwens zo succesvol dat het nu opgenomen gaat worden in wereldwijde luchtvaartwetgeving."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl