De tabaksverkoop maakt een flink deel uit van de omzet van pompshops ANP

Medewerkers van tankstations worden geregeld agressief bejegend door klanten die boos zijn dat ze hun identiteitsbewijs moeten laten zien bij het kopen van sigaretten. Ongeveer tweederde van de personeelsleden zeggen dat ze weleens zo'n vervelende situatie hebben meegemaakt, blijkt uit een enquête onder zo'n vijfhonderd tankstations.

Sinds dit jaar is de minimumleeftijd voor het kopen van tabak verhoogd naar 18 jaar. Jonge klanten die sigaretten, shag of sigaren willen kopen, moeten verplicht hun identiteitsbewijs tonen.

Sommige klanten bedreigen de medewerkers, schelden of richten vernielingen aan.

Enquête TankPro

Dat roept gemengde reacties op. Sommige klanten bedreigen de medewerkers, schelden of richten vernielingen aan. Eén op de zes personeelsleden maakt dit regelmatig mee, blijkt uit de enquête van TankPro, het vakblad voor pomphouders. Vaste klanten zouden uit onvrede hun sigaretten elders gaan halen.

Branchevereniging BETA van de pomphouders zegt niet uit te kunnen leggen dat mensen die in hun auto komen aanrijden verplicht zijn om hun id-bewijs te laten zien bij de aankoop van sigaretten. Toch blijven de pomphouders om een id-bewijs vragen, omdat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) daar streng op controleert.

Bij een eerste overtreding legt de NVWA de pomphouder een boete van 450 euro. Gaat een tankstation drie keer in één jaar in de fout dan mag er tijdelijk geen tabak meer worden verkocht en dat kost de pomphouders een flink deel van hun omzet.

De branchevereniging heeft eind deze maand een overleg met de NVWA over de verplichte identiteitscontroles. 

STER reclame