Problemen met de militaire NH90-helikopters kosten Defensie ruim honderd miljoen euro. De toestellen kampen met overmatige slijtage en roest. Daardoor kunnen ze niet volgens planning worden ingezet en moeten oude helikopters langer blijven vliegen.

Door de problemen met de NH90-helikopters blijven oude Cougar-helikopters langer in gebruik. De geplande verkoop van negen van die helikopters wordt opgeschort. Ook moeten ze worden gemoderniseerd.

Zo moet een systeem worden ingebouwd waarmee de helikopter automatisch stil kan hangen boven een plaats. Die kosten voor de extra Cougar-inzet zijn 106 miljoen euro.

Roest

Nederland heeft al dertien van de twintig bestelde NH90-helikopters in gebruik. Een aantal daarvan wordt door de marine ingezet in de antipiraterij-missie voor de kust van Somalië. Daar bleek dat de helikopters allerlei mankementen vertonen, zo roesten ze heel snel en dat vraagt om extra onderhoud. Daarom weigerde Nederland deze zomer vooralsnog de laatste zeven toestellen af te nemen.

Minister Hennis van Defensie schrijft in een jaarraportage dat ze heeft geprobeerd om de kosten voor de extra inzet voor de Cougar-helikopters te verhalen op NHI, de fabrikant van de NH90-helikopters. Dat blijkt juridisch onmogelijk. Alleen kosten van slijtage en roest aan de NH90-helikopers zelf kunnen worden verhaald.

NHI is de fabrikant van de NH90-helikopter en is eigendom van bedrijven uit Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië.

STER reclame