Regeringspartijen VVD en CDA zijn het niet eens over internetactiviteiten van de publieke omroepen. VVD-vicefractievoorzitter Van Miltenburg vindt dat de Publieke Omroep zich moet concentreren op televisie en radio en minder op internet. Van Miltenburg baseert zich op een passage uit het regeerakkoord: "De NPO beperkt zich tot audiovisuele taken".

Van Miltenburg zei in het Radio 1 Journaal dat ze geen moeite heeft met hergebruik van radio- en televisieprogramma's op internet, maar de Publiek Omroep moet geen aparte online-producties maken. De Publieke Omroep wordt betaald met belastinggeld voor radio en tv, zegt Miltenburg. Aan deze kerntaken moet het geld dan ook worden besteed. Gedoogpartner PVV sluit zich daarbij aan.

CDA-Kamerlid Van Toorenburg vindt daarentegen dat de publieke omroep volop actief op het internet mag zijn. "De publieke omroep moet niet terug naar het stenen tijdperk", zegt ze. "Wij vinden dat internet niet los te zien is van de publieke omroep. Wel moet je voorzichtig zijn met hele nieuwe ontwikkelingen op internet die worden gefinancierd met grote reclameblokken".

'Niet te scheiden'

Het ontplooien van extra activiteiten op internet komt volgens Van Miltenburg neer op een verkeerd gebruik van belastinggeld.

Dat ontmoedigt volgens haar private ondernemingen om te investeren in internetactiviteiten. "Het is oneerlijke concurrentie. Met internetsites kun je nu nog maar weinig geld verdienen. Dan is het niet goed dat de omroep met publiek geld op internet actief is."

Geen concurrentie

NOS-directeur Jan de Jong zegt dat radio, tv en internet niet meer te scheiden zijn. Hij benadrukt dat nos.nl geen aanval op krantensites is, maar een aanvulling.

"We concurreren niet, we gebruiken dat wat we maken op tv en radio op een handige manier op internet en dat willen we graag blijven doen", zegt De Jong. Hij benadrukt dat het sowieso moeilijk is om geld te verdienen op internet, ook voor commerciële bedrijven.

De Jong: "Het standpunt van de NOS is dat bij een moderne publieke omroep die leidt, gidst en duidt ook nieuwe media horen. Daar bereiken we groepen mensen mee, bijvoorbeeld jongeren, die wij anders niet of heel moeilijk bereiken. De NOS gaat juist efficiënt om met publieke middelen en dit zou de VVD juist moeten aanspreken. Van een interview met premier Rutte zenden wij bijvoorbeeld drie minuten uit op televisie. Het volledige interview bieden wij het publiek aan op internet."

Onduidelijk

Volgens de Nederlandse Publieke Omroep is de passage in het regeerakkoord onduidelijk. "Internet is ook audiovisueel. We zullen het kabinet vragen wat er precies bedoeld wordt met de tekst", zegt een NPO-woordvoerder. Bestuursvoorzitter Henk Hagoort van de NPO heeft al eerder aangekondigd in de toekomst te zullen snijden in het aantal websites van omroepen en gaf vandaag aan dat hij niet van gedachten is veranderd.

Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap laat via een woordvoerder weten dat de precieze invulling van de kabinetsplannen met de Publieke Omroep later aan de orde komen. Ze wil nu niet ingaan op de uitspraken van Van Miltenburg.

Ridicuul

De PvdA noemt het standpunt van de VVD ridicuul. Tweede-Kamerlid Van Dam wijst erop dat jongeren nu eenmaal anders met media omgaan dan ouderen. Hij vraagt zich af of kleuren-tv binnenkort vervangen wordt door zwart-wit.

Momenteel houden de 22 publieke omroepen een groot aantal websites in de lucht. Deze variëren van opiniepagina's zoals Joop.nl en muzieksites als 3VOOR12 tot gezamenlijke videoportals als Uitzending Gemist.

STER reclame