Enkele honderden Hyves-gebruikers hebben na de overname van het sociale netwerk door de Telegraaf Media Groep (TMG) hun accounts gewist. De website GeenStijl opende vanochtend de aanval op de netwerksite met een oproep daartoe.

Ook GeenStijl valt onder TMG, maar uit zich zeer kritisch over hun 'nieuwe collega': "Wie wil nou vriendjes zijn met Hyves? Snapt dan niemand dat Hyves niets meer is dan digitale HIV? Besmettelijk als de neten, het sloopt subtiel je weerstand tegen meuk en uiteindelijk sterf je een pijnlijke sociale dood. Hyves is sociale zelfmoord", zo staat op de website te lezen.

Vervolgens roept de site op om de accounts te wissen en biedt het een uitgebreid stappenplan waarin staat hoe dat moet. Ook op Twitter zoemt de oproep rond.

Onafhankelijkheid

Volgens Hyves-directeur Marc de Vries heeft de oproep niet het gewenste effect. "Als je ziet dat er elke dag nog steeds drieduizend profielen bijkomen, dan zal je zien dat we ook vandaag met meer profielen afsluiten dan gister."

De aanval op de sociale netwerksite is volgens De Vries alleen maar een teken dat zowel GeenStijl als Hyves inhoudelijk niet worden beïnvloed door de TMG. "Het is een goed voorbeeld. Je ziet dat de journalistieke onafhankelijkheid van een product als GeenStijl redelijk hoog in het vaandel staat van het concern. Dus we zijn eigenlijk wel blij dat dit soort dingen mogelijk zijn."

Privégegevens

TMG heeft straks toegang tot miljoenen Hyves-gebruikers, maar volgens De Vries verandert er in de praktijk niets en zal ook de onafhankelijkheid van Hyves gewaarborgd blijven. Zo krijgt De Telegraaf geen toegang tot de privégegevens van Hyvers.

"Die blijven nadrukkelijk bij ons. Daar heeft De Telegraaf bewust voor gekozen. Het autonome karakter blijft", zegt De Vries. "Dat staat heel nadrukkelijk in de gebruiksvoorwaarden en privacyreglementen, zeg maar het morele contract dat wij met Hyvesgebruikers gesloten hebben."

STER reclame