Jef Rademakers in de Hermitage

Aangepast

Door correspondent Kysia Hekster in Sint-Petersburg

Het gebeurt zelden: een particulier die zijn collectie mag exposeren in de Hermitage. Veertig vrienden en bekenden zijn dan ook overgekomen uit Nederland om de opening van de tentoonstelling 'Door de ogen van een romanticus' bij te wonen. Een schaartje komt op een zilveren schaaltje en samen met Hermitage-directeur Michail Piotrovski opent Jef Rademakers zijn expositie.

Dat is natuurlijk de grote droom van iedere kunstverzamelaar. Jef Rademakers (61) loopt zichtbaar genietend en trots door de tentoonstelling, waar zeventig van zijn hoogromantische schilderijen uit de negentiende eeuw te zien zijn. Drie maanden lang, voor het verwende publiek in het beroemde museum.

Pin Up Club

Voor Jef Rademakers schilderijen ging verzamelen, maakte hij televisie. Hij bedacht programma's als de 'Pin Up Club' en 'Klasgenoten', maar maakte voor de NOS ook een serie kunstprogramma's. Met het geld dat hij verdiende, verhuisde hij naar het Belgische Brasschaat en sloeg aan het verzamelen.

Zijn collectie romantische 19de eeuwse schilderijen beslaat inmiddels meer dan honderd stuks. "De programma's die ik maakte en deze schilderijen zijn allemaal uitingen van een romantische geest, een romantisch leven."

Zelf betaald

Grote kracht vanuit de Hermitage achter de tentoonstelling is Boris Azvariesj, hoofd schilderijen 19de eeuw. Nadat hij in Brasschaat Rademakers collectie bekeek, regelde hij de expositie in de Hermitage. "Moi droeg", mijn vriend, bedankt Rademakers hem aan het eind van zijn openingsspeech, waarna hij de Rus omarmt.

Een van de voorwaarden die de Hermitage Rademakers stelde, was dat hij zelf moest betalen voor het transport en de verzekeringen van de schilderijen. "De Hermitage heeft helemaal niet veel geld. Toen ze tegen mij zeiden dat ze de schilderijen wilden ophangen maar dat ik zelf voor het transport moest zorgen, heb ik geantwoord: graag."

Rademakers wil niet vertellen wat dat precies gekost heeft.

Het is een tendens die je in de hedendaagse kunstwereld vaker ziet: mensen die zelf opdraaien voor de kosten die komen kijken bij het organiseren van een expositie. Die kosten verdienen zich overigens gauw terug, want schilderijen die in de Hermitage hebben gehangen, stijgen flink in waarde.

Herwaardering

Om de commercie is het Rademakers allemaal niet te doen, zegt hij. Het gaat om de schilderijen. "Het kan ook een begin zijn van een herwaardering voor de schilderkunst uit deze periode", zegt Rademakers.

"Veel kunstcritici beschouwen de negentiende eeuw als een tussenperiode, tussen de Gouden Eeuw van onze Hollandse Meesters en het Impressionisme aan het eind van de negentiende eeuw volgde. Maar het is meer dan dat, ik zie het als begin van een nieuwe schilderkunst. En zo ziet de Hermitage het klaarblijkelijk ook, want anders hadden ze hier mijn collectie niet opgehangen."

STER Reclame