Door Journaal op 3-redacteur Judith van de Hulsbeek

Jongeren gaan heel bewust om met de gegevens die ze op sociale netwerken zetten. Ze zijn heel voorzichtig met foto's die ze op Facebook of Hyves plaatsen en schermen in de meeste gevallen hun gegevens goed af, zeggen onderzoekers. Trendwatcher Thimon de Jong van TrendsActive: "Jongeren zijn erg zuinig op hun persoonlijke privacy."

"Toen social media net opkwamen, gooiden gebruikers er van alles op: dronken foto's, foto's van vroeger. Maar dat hoeft maar een paar keer fout te gaan. Een goed voorbeeld is de dronken studente, van wie een filmpje op GeenStijl belandde. Daar moest een rechtszaak aan te pas komen om het filmpje te verwijderen."

"Maar ook middelbare scholieren passen tegenwoordig wel op. Ze zijn als de dood om op een zogenoemde failsite terecht te komen en zo het lachertje worden van de hele school."

Toestemming

Ook Remco Pijpers, van Mijn Kind Online, ziet dat er beter op privacy wordt gelet. Hij deed een jaar geleden, samen met EenVandaag, onderzoek naar jongeren en privacy op internet.

Daaruit blijkt 85 procent van de tieners hun persoonlijke gegevens afschermen. Ook heeft één op de negen tieners weleens pijnlijke, discriminerende of onjuiste informatie over zichzelf zien staan op sociale netwerksites. Zowel tieners als jongvolwassenen hebben er moeite mee als een ander zonder toestemming foto's plaatst.

Reclame

De Jong signaleert op een ander vlak een opvallend tegengestelde houding. "Jongeren maken zich veel minder druk over adverteerders. Veel van hen zijn zich ervan bewust dat al hun persoonlijke gegevens en voorkeuren verzameld worden en dat ze gepersonaliseerde reclameboodschappen te zien krijgen. Maar daar wordt eigenlijk niet zo moeilijk over gedaan, sommigen vinden het zelfs wel fijn."

STER reclame