Door Rienk Kamer

De Waddenzee is onvoldoende beveiligd tegen de gevolgen van een olie- of chemicaliënramp. Dat concludeert lector Wierd Koops van het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling.

Vandaag houdt het instituut een symposium over dit onderwerp. Deskundigen van onder meer de Waddenvereniging, Rijkswaterstaat en Groningen Seaports buigen zich over de vraag hoe het werelderfgoed beter tegen een olieramp kan worden beschermd.

Golf van Mexico

"De kans dat de Waddenzee verontreinigd wordt door olie of chemicaliën is klein, maar als het gebeurt zijn de gevolgen zeer groot", zegt Koops. Hij wijst op twee ongelukken in 1969 en 1998, waarbij relatief weinig olie in de Waddenzee terechtkwam.

Een ramp zoals met het olieplatform Deepwater Horizon zou in de Waddenzee tot een catastrofe leiden, zegt Koops. "In de Golf van Mexico stroomden honderden miljoenen liters olie in zee en maar een paar duizend vogels hebben dat niet overleefd. Als zoiets in de Waddenzee gebeurt, zijn de gevolgen niet te overzien."

Sleeën

Er is nog een probleem. De huidige systemen om olie op te ruimen, vaartuigen met zuigarmen, kunnen hier bijna niet gebruikt worden.

"Die schepen komen alleen in de uitgebaggerde vaargeulen, niet op de droogvallende platen."

Deskundigen zijn bezig oplossingen te bedenken. "We zijn er nog niet uit", zegt Koops. "Het moet een systeem worden met een soort sleeën, die over de platen getrokken kunnen worden. De olie moet dan op centrale plaatsen op het wad opgevangen en van daaruit afgevoerd worden". Voor de ontwikkeling van dit systeem is subsidie aangevraagd.

STER reclame